دکتر بهمن محمدی

تغذیه و رژیم درمانی


سخن روز

نظرات رژیم گیرندگان

تماس با ما

هشدار

پیشگیری پوکی استخوان با تغذیه صحیح

پوكي استخوان به علت كاهش ميزان كلسيم در استخوان ايجاد مي شود كه اغلب در خانم ها بعد از دوران يائسگي و در آقايان بعد از سن 70 سالگي ديده مي شود.علائم اين بيماري شامل دردپشت، كاهش قد و افزايش احتمال شكستگي هاي استخوان است. ارث، رژيم غذايي و ورزش از عوامل مهمي هستند كه به طور مستقيم با اين بيماري در ارتباط اند. بعد از ۳۰ سالگي كلسيم همانند سال هاي قبل زندگي به توده استخواني اضافه نشده و در استخوان سازي به خوبي قبل عمل نمي كند و به همين علت در اين دوران مصرف مواد غذايي حاوي كلسيم براي حفظ توده استخواني و جلوگيري از كاهش توده استخوان ضروري است.

خانم ها بعد از سنين يائسگي براي پيشگيري از كاهش توده هاي استخواني شان بايستي از غذاهاي حاوي استروژن بالا مثل لوبياي سويا (يا آجيل سويا) مصرف كنند. ورزش هاي ساده مثل پياده روي، بدنسازي و يوگا در حفظ توده هاي استخواني بسيار مفيد است.مصرف مواد پرپروتئين ممكن است سبب خروج كلسيم از استخوان هاي بدن شود. نمك، قهوه (2 يا 3 استكان در روز)، نوشابه هاي گازدار، سيگار و ورزش هاي شديد نيز سبب خروج كلسيم از استخوان مي شود بنابراين توصيه مي شود از مصرف مواد غذايي مذكور در صورت ابتلاي به اين بيماري پرهيز شود. از طرف ديگر مصرف مواد حاوي منيزيم، ويتامين D، برون (كه در ميوه ها و آجيل موجود است)، منگنز و روي (زينك) در استخوان سازي توسط كلسيم نقش مهمي را ايفا مي كنند.

تحقيقات نشان داده است كه مصرف سويا به علت وجود ماده اي به نام ايزوفلاونوئيد باعث افزايش تراكم استخواني مي شود. توجه داشته باشيد كه مصرف بيش از هزار و پانصد ميلي گرم كلسيم در روز (مجموع دريافتي از طريق مواد غذايي يا اشكال دارويي) توصيه نمي شود چرا كه با توجه به نقش عوامل ژنتيك در بروز اين بيماري مصرف مقادير زياد جبران كمبودهاي مذكور را نمي كند و ممكن است باعث عوارض ناشي از ازدياد مصرف آن شود.

مواد مغذي براي پوكي استخوان
1_كلسيم: قابل جذب ترين فرم آن به صورت تركيبات سيتراته، لاكتاته وآسپارات است.
2_ منيزيم: كمبود اين ماده معدني اغلب در بيماران مبتلا به پوكي استخوان ديده مي شود و مصرف آن باعث افزايش تراكم استخواني مي گردد.
3_ ويتامينD : همراه با كلسيم بايستي مصرف شود تا حداكثر تاثيرگذاري آن انجام شود.
4_ برون: در ميوه ها و آجيل ها يافت مي شود.
5_ مس: باعث جلوگيري از كاهش توده هاي استخواني شده و در تنظيم روي هم موثر است.
6_ ويتامينK : در خانم هاي بعد از سنين يائسگي لازم است كه باعث جلوگيري از كاهش كلسيم و همچنين باعث افزايش تراكم استخوان مي شود.
7_ سيليكون: ماده اي است كه باعث افزايش تراكم مواد معدني در استخوان مي شود.
8_ استرونتيوم: باعث كاهش دردهاي استخوان ها و افزايش توده هاي استخواني مي شود.

ديگر مواد غذايي مفيد در پيشگيري از پوكي استخوان عبارتند از :
حبوبات، جو، ميوه هاي تازه، آناناس، سيب، گلابي، انگور، كشمش، خرما، هلو، سبزيجات تازه، سبزيجات با برگ سبز، كلم بروكلي، كلم، آواكادو، اسفناج، مارچوبه، پياز، جعفري، انواع سويا، لبنيات كم چرب، ماهي و غذاهاي دريايي، تخم مرغ، عسل، سير، فلفل سياه، زنجبيل و آب ميوه هايي مثل آب سيب، آب هويج، شربت ليمو و آب آناناس.
دکتر رضا آمري نيا


نظرات کاربران درباره این مطلب :

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
توضیحی کوتاه درباره آشپزفهرست مطالبعوامل موثر در لاغريفصل سیزدهمنظرات رژیم گیرندگانتست اضطرابفهرست مطالبمقا لات دکتر بهمن محمدیفصل ششمورزش شماره 1تست تعیین میزان جذابیت زفهرست مطالبمقالاتفصل ششمورزش صورت چه هست؟تست روانشناسیفهرست مطالبمطالب خواندنیقوی کردن پلک پایینی چشموزن ايده آل چيست ؟تست روانشناسی 2فهرست مطالبمعرفی کتابلوسیون لیمو ترشکرم لیمو ترشتست روانشناسی 3فهرست مطالبپاسخ به سوالات رژیم گیرنلوسیون مریم گلیکرم مرطوب کننده ختمیتست سلامت روحیفصل نهماخبار سلامتیلوسیون گل همیشه بهارکرم پرتقال با روغن هسته اتست شخصیت شناسی خوشبین هفصل نهمتندرستی و زیباییلوسیون پنیرککرم آفتابگردان با عسلجداول و توصيه‌هاي ضروریفصل چهارمتغذیه وسلامتیلوسیون خیارکرم تجدید کننده پوست رازجداول و توصیه های ضروریفصل چهارمدرباره مالوسیون طراوت بخش نعناعکرم جوان کننده هویججداول و توصیه های ضروریفصل چهاردهمصفحه اصلیلیست بیشترین درخواست ها کرم جوانه گندمجداول و توصیه های ضروریفصل هفتمسوالات پزشکیلطیفه های ریزه میزهکرم شب ضد چروکحکایتفصل هفتمپیامهای کاربرانمقدمهکرم ضد افتادگی پوست آنانخلاصه ای درباره چاقی و اضفصل هشتمسایتهای دیگرمقدمهپلوهاخوراک هافصل هشتممحاسبه وزن ایده آلمقدمهپلوهاخورش هافصل یازدهمآشنایی با مطبمقدمهآنچه باید در مورد لاغری بداستان های جالبفصل پنجممقدمهآیا می دانید کهروانشناسی رنگ چشم های خوفصل پنجممقدمهآیا می دانید کهروش نوین ماساژ صورتفصل اولمقدمهآگاهی های لازم در مورد صوروش های جذب دیگرانفصل اولماسک موز با شیرین بیانافسردگی زمستانی چیست ؟روش تثبیت وزنفصل اولماسک ژله ای ختمیانرژی دهنده صورترژيم غذایی سلامتی و تناسفصل دهمماسک تقویت کننده لیمو ترایا می دانید؟بالا بردن پیشانیرژیم های غذاییفصل دهمماسک تقویت کننده غنچه گل بخش های سایتزمین و انسانفصل دومماسک سیب با شیربرنامه 15 روزه برای افزایزندگینامه 1فصل دومماسک شفا بخش با ترشکبرای14 روزه برای کاهش وزن زندگینامه 2فصل دومماسک شفاف کننده مریم گلیبزرگ کردن گونه هاسوپ هافصل دومماسک عسل با تمشکتـاثـيـر تـغـذيـه بـر تـسالاد هافصل دومنمونه ای از رژیم غذایی سلتهیه کتابساندویچ هافصل دوازدهمچهار نکته برای جلوگيری اتونیک آب پرتقالسایر غذاهافصل سومچگونه لاغری را درمان كنيتونیک بهDVD آموزش درمان چاقیشيوه صحیح غذا خوردنفصل سومچگونه مي توان پس از درمانتونیک رازک جهت رفع افتادفهرست مطالبشگردهای آشپزی رژیمیفصل سومچگونه در ورزش ها موفق باش