دکتر بهمن محمدی

تغذیه و رژیم درمانی


سخن روز

نظرات رژیم گیرندگان

تماس با ما

هشدار

سونا بدترین روش برای کاهش وزن است

سونا بدترين روش براي كاهش وزن است

دكتر كشاورز، متخصص تغذيه چگونگي تغذيه ورزشكاران را قبل و حين مسابقه تشريح كرد. دكتر كشاورز بيان كرد: براي رساندن ورزشكار به وزن خاص بايد از 15 روز قبل از مسابقه وي را تحت نظر متخصص تغذيه قرار داد و با اصول غذايي به نحوي كه ذخيره سازي بدن او كم نشود براي

كاهش وزنش برنامهريزي كرد. زيرا با روشهايي مثل سونا يا مصرف داروهاي مدرن راندمان كاري ورزشكار كاهش مييابد؛ براي مثال يك ورزشكار 70 كيلوگرمي هر 5/1 كيلو آبي كه از دست ميدهد، 20 درصد راندمان كارياش كم ميشود.

وي در مورد مواد غذاي مناسب براي يك ورزشكار توضيح داد: يك ورزشكار با توجه به نوع فعاليت بدني كه انجام ميدهد نيازش به انرژي افزايش مييابد كه با مصرف ساير مواد مغذي، ويتامين، پروتئين و املاح اين نياز تامين ميشود.

وي تاكيد كرد: آخرين مطالعاتي كه بر روي ورزشكاران سالم از نظر جسمي، روحي و اجتماعي انجام شده نشان داده كه يك ورزشكار زماني به حداكثر توانايي عضلاني ميرسد كه نسبت درشت مغذيها در بدنش به اندازه ذخيره شده باشد كه عبارتند از كربوهيدراتها (مواد نشاستهاي و قندي) 55 درصد انرژي دريافتي را تامين ميكند، چربيها 25 تا 30 درصد كه بايد روغنهاي مايع 3/2 چربي دريافتي را تامين كند و دريافت آب و نمك نيز متناسب باشد.

وي ادامه داد: پروتئينها 12 تا 15 درصد كه نسبت پروتئين حيواني به گياهي حداقل 1 يا بيشتر باشد. ضمن اينكه بايد توجه داشت كه بيش از حداكثر 10 درصد انرژي از قد نباشد چون برخلاف تصور همگان ميتواند منجر به كاهش انسولين و در نتيجه افت قدرت ورزشكار شود.

اين متخصص تغذيه افزود: مصرف مواد قندي علاوه بر ميزان متناسب بايد به نحوه خاصي هم مصرف شود.

مثلا مواد قندي براي ورزشكار بايد هم به صورت شربتهاي آماده و هم شربتهايي كه توسط شركتهاي مختلف تجاري تهيه ميشود مصرف شوند. ولي بايد توجه داشت كه از قندهايي كه جذب كندي دارند استفاده شود كه در طول مسابقات و تمرينات براي ورزشكار مفيد باشد. در مورد روغنها چون روغنهاي مايع سريعتر توسط عضلات مصرف ميشوند مناسبترين نوع براي ورزشكار است.

اين متخصص تصريح كرد: همچنين پروتئينهاي حيواني كه ورزشكار استفاده ميكند نبايد از بره جوان باشد زيرا بازهاي آلي آن بالاست و موجب گرفتگي عضلات ميشود؛ براي مثال خوردن كله پاچه، سيرابي و مغز به شدت براي ورزشكار ضرر دارد و بهترست بيشتر از گوشت آبپز و بخارپز استفاده شود.

دكتر كشاورز در رابطه با تغييراتي كه در رژيم غذايي ورزشكاران در روزهاي مانده به مسابقه اظهار كرد: 6 روز مانده به مسابقات تغييراتي را در رژيم غذايي ورزشكاران ايجاد ميكنيم؛ 3 روز اول مقدار كربوهيدراتها را در رژيم غذايي وي كم ميكنيم و تمرينات نسبتا سنگين به ورزشكار داده ميشود تا ذخاير گريكوژني بدن او تخليه شود. 3 روز آخر نيز رژيم پركربوهيدرات كه 70 تا 80 درصد باشد تهيه ميكنيم و تمرينات سبك ميشود و به اين ترتيب ذخاير كربوهيدروژني ورزشكار را تا 2 برابر افزايش ميدهيم.

وي تاكيد كرد كه در شب و روز مسابقه، بدن ورزشكار نيز مواد خاص خود را ميطلبد.

دكتر كشاورز در پايان گفت: به طور كلي دريافت درشت مغذيها يعني چربي، پروتئين و كربوهيدراتها در افزايش توان عضلاني ورزشكاران نقش اساسي دارد و رعايت اين نكات تغذيهاي براي آنها امري ضروري محسوب ميشود.

ايسنا


نظرات کاربران درباره این مطلب :

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
فصل دومماسک عسل با تمشکبزرگ کردن گونه هاسوپ هافصل دومنمونه ای از رژیم غذایی سلتـاثـيـر تـغـذيـه بـر تـسالاد هافصل دوازدهمچهار نکته برای جلوگيری اتهیه کتابساندویچ هافصل سومچگونه لاغری را درمان كنيتونیک آب پرتقالسایر غذاهافصل سومچگونه مي توان پس از درمانتونیک بهDVD آموزش درمان چاقیشيوه صحیح غذا خوردنفصل سومچگونه در ورزش ها موفق باشتونیک رازک جهت رفع افتادفهرست مطالبشگردهای آشپزی رژیمیفصل سیزدهمنظرات رژیم گیرندگانتوضیحی کوتاه درباره آشپزفهرست مطالبعوامل موثر در لاغريفصل ششمورزش شماره 1تست اضطرابفهرست مطالبمقا لات دکتر بهمن محمدیفصل ششمورزش صورت چه هست؟تست تعیین میزان جذابیت زفهرست مطالبمقالاتقوی کردن پلک پایینی چشموزن ايده آل چيست ؟تست روانشناسیفهرست مطالبمطالب خواندنیلوسیون لیمو ترشکرم لیمو ترشتست روانشناسی 2فهرست مطالبمعرفی کتابلوسیون مریم گلیکرم مرطوب کننده ختمیتست روانشناسی 3فهرست مطالبپاسخ به سوالات رژیم گیرنلوسیون گل همیشه بهارکرم پرتقال با روغن هسته اتست سلامت روحیفصل نهماخبار سلامتیلوسیون پنیرککرم آفتابگردان با عسلتست شخصیت شناسی خوشبین هفصل نهمتندرستی و زیباییلوسیون خیارکرم تجدید کننده پوست رازجداول و توصيه‌هاي ضروریفصل چهارمتغذیه وسلامتیلوسیون طراوت بخش نعناعکرم جوان کننده هویججداول و توصیه های ضروریفصل چهارمدرباره مالیست بیشترین درخواست ها کرم جوانه گندمجداول و توصیه های ضروریفصل چهاردهمصفحه اصلیلطیفه های ریزه میزهکرم شب ضد چروکجداول و توصیه های ضروریفصل هفتمسوالات پزشکیمقدمهکرم ضد افتادگی پوست آنانحکایتفصل هفتمپیامهای کاربرانمقدمهپلوهاخلاصه ای درباره چاقی و اضفصل هشتمسایتهای دیگرمحاسبه وزن ایده آلمقدمهپلوهاخوراک هافصل هشتمآشنایی با مطبمقدمهآنچه باید در مورد لاغری بخورش هافصل یازدهمفصل پنجممقدمهآیا می دانید کهداستان های جالبفصل پنجممقدمهآیا می دانید کهروانشناسی رنگ چشم های خوفصل اولمقدمهآگاهی های لازم در مورد صوروش نوین ماساژ صورتفصل اولماسک موز با شیرین بیانافسردگی زمستانی چیست ؟روش های جذب دیگرانفصل اولماسک ژله ای ختمیانرژی دهنده صورتروش تثبیت وزنفصل دهمماسک تقویت کننده لیمو ترایا می دانید؟رژيم غذایی سلامتی و تناسفصل دهمماسک تقویت کننده غنچه گل بالا بردن پیشانیرژیم های غذاییفصل دومماسک سیب با شیربخش های سایتزمین و انسانفصل دومماسک شفا بخش با ترشکبرنامه 15 روزه برای افزایزندگینامه 1فصل دومماسک شفاف کننده مریم گلیبرای14 روزه برای کاهش وزن زندگینامه 2