دکتر بهمن محمدی

تغذیه و رژیم درمانی


سخن روز

نظرات رژیم گیرندگان

تماس با ما

هشدار

نقش ميزان چربی بدن در كاهش وزن و سلامتی

اگر مي خواهيد وزن خود را كاهش دهيد و سلامتي خود را حفظ كنيد بايد بدانيد كه چربي بدن عامل مهمي در كاهش وزن و سلامتي انسان است .
وزن بدن و چربي
عضلات, استخوان ها و بافت چربي سه بافت عمده تشكيل دهنده انسان هستند . در يك فرد سالم با قد متوسط 40 درصد وزن بدن از عضله, 15 درصد از استخوان , 20 درصد از چربي تشكيل شده و بقيه وزن بدن شامل بافت همبند، تاندون ها , خون , پوست و اعضاي داخلي بدن مي باشند.
چربي از عضله سبك تر است
از آنجائكه چربي از مقدار هم حجم عضله سبك تر است افرادي كه براي كاهش وزن و كاهش چربي بدن اقدم به ورزش مي كنند در ابتدا به علت تقويت و افزايش حجم عضلات بدن ممكن است و.زنشان افزايش يابد اما بعدأ با كاهش بافت چربي به تدريج وزن بدن كاهش مي يابد.
بافت چربي به كالري كمتري نياز دارد
بدليل آ نكه بافت چربي سوخت و ساز كمتري نسبت به عضله دارد نياز زنان به كالري از مردان هم وزن خود كمتر است ( زنان بافت چربي بيشتري نسبت به مردان دارند ) .اين نكته در كاهش وزن اهميت زيادي دارد زيرا هر چه ميزان چربي بدن بيشتر و عضله آن كمتر باشد بدن به كالري كمتري احتياج دارد و در نتيجه آسان تر چاق مي شود.
در صد چربي بدن :
درصد چربي بدن عبارت است ازنسبت وزن بافت چربي به كل وزن بدن. مثلآ اگر وزن بدن شخصي 75 كيلوگرم و وزن بافت چربي بدن او 15 كيلوگرم باشد, در صد چربي بدن آن شخص 20 % است.هر چه درصد چربي بدن بيشتر باشد خطر بيماري هاي مربوط به چاقي بيشتر است.بيماري هاي قلبي, فشار خون بالا, سنگ هاي صفراوي, سرطان, ديابت و ... با افزايش درصد چربي بدن افزايش مي يابند .

محل هاي تجمع چربي در بدن
علاوه بر ميزان چربي محل تجمع چربي در بدن نيز عامل مهمي در سلامتي انسان مي باشد . به عبارت ساده تر هر چه مقدار چربي در ناحيه شكم و ا عضاي داخلي بدن بيشتر باشد براي سلامتي زيانبارتر است .تجمع چربي در ناحيه شكم ارتباط تنگاتنگي با ديابت , بالا بودن انسولين خون , كلسترول خون بالا و بيماري فشار خون دارد به علاوه تجمع چربي در شكم و بالا تنه همراه با افزايش كلسترول بد ( LDL) و كاهش كلسترول خوب (HDL) و افزايش بيماري هاي قلبي و سكته هاي مغزي مي باشد.و در مجموع تجمع چربي در ناحيه شكم و بالا تنه بسيار خطرناك تر از تجمع چربي در ران ها , باسن و پائين تنه مي باشد .

چه عواملي در نحوه تجمع چربي در بدن دخالت دارند ؟
جنسيت , ارث , سن و ميزان تحرك عوامل مهم در تعيين محل تجمع چربي در بدن مي باشد. در أقايان تجمع چربي بيشتر در ناحيه شكم و بالا تنه و در خانم ها در ناحيه ران ها و شكم و پايين تنه ميباشد. ارث نيز در اين مسئله دخالت دارد. بالا رفتن سن و كاهش تحرك نيز موجب تجمع چربي در بالا تنه مي شود.


نظرات کاربران درباره این مطلب :

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
کرم پرتقال با روغن هسته اتست سلامت روحیفصل نهماخبار سلامتیلوسیون گل همیشه بهارکرم آفتابگردان با عسلتست شخصیت شناسی خوشبین هفصل نهمتندرستی و زیباییلوسیون پنیرککرم تجدید کننده پوست رازجداول و توصيه‌هاي ضروریفصل چهارمتغذیه وسلامتیلوسیون خیارکرم جوان کننده هویججداول و توصیه های ضروریفصل چهارمدرباره مالوسیون طراوت بخش نعناعکرم جوانه گندمجداول و توصیه های ضروریفصل چهاردهمصفحه اصلیلیست بیشترین درخواست ها کرم شب ضد چروکجداول و توصیه های ضروریفصل هفتمسوالات پزشکیلطیفه های ریزه میزهکرم ضد افتادگی پوست آنانحکایتفصل هفتمپیامهای کاربرانمقدمهپلوهاخلاصه ای درباره چاقی و اضفصل هشتمسایتهای دیگرمقدمهپلوهاخوراک هافصل هشتممحاسبه وزن ایده آلمقدمهآنچه باید در مورد لاغری بخورش هافصل یازدهمآشنایی با مطبمقدمهآیا می دانید کهداستان های جالبفصل پنجممقدمهآیا می دانید کهروانشناسی رنگ چشم های خوفصل پنجممقدمهآگاهی های لازم در مورد صوروش نوین ماساژ صورتفصل اولمقدمهافسردگی زمستانی چیست ؟روش های جذب دیگرانفصل اولماسک موز با شیرین بیانانرژی دهنده صورتروش تثبیت وزنفصل اولماسک ژله ای ختمیایا می دانید؟رژيم غذایی سلامتی و تناسفصل دهمماسک تقویت کننده لیمو تربالا بردن پیشانیرژیم های غذاییفصل دهمماسک تقویت کننده غنچه گل بخش های سایتزمین و انسانفصل دومماسک سیب با شیربرنامه 15 روزه برای افزایزندگینامه 1فصل دومماسک شفا بخش با ترشکبرای14 روزه برای کاهش وزن زندگینامه 2فصل دومماسک شفاف کننده مریم گلیماسک عسل با تمشکبزرگ کردن گونه هاسوپ هافصل دومنمونه ای از رژیم غذایی سلتـاثـيـر تـغـذيـه بـر تـسالاد هافصل دومچهار نکته برای جلوگيری اتهیه کتابساندویچ هافصل دوازدهمچگونه لاغری را درمان كنيتونیک آب پرتقالسایر غذاهافصل سومچگونه مي توان پس از درمانتونیک بهDVD آموزش درمان چاقیشيوه صحیح غذا خوردنفصل سومچگونه در ورزش ها موفق باشتونیک رازک جهت رفع افتادفهرست مطالبشگردهای آشپزی رژیمیفصل سومنظرات رژیم گیرندگانتوضیحی کوتاه درباره آشپزفهرست مطالبعوامل موثر در لاغريفصل سیزدهمورزش شماره 1تست اضطرابفهرست مطالبمقا لات دکتر بهمن محمدیفصل ششمورزش صورت چه هست؟تست تعیین میزان جذابیت زفهرست مطالبمقالاتفصل ششموزن ايده آل چيست ؟تست روانشناسیفهرست مطالبمطالب خواندنیقوی کردن پلک پایینی چشمکرم لیمو ترشتست روانشناسی 2فهرست مطالبمعرفی کتابلوسیون لیمو ترشکرم مرطوب کننده ختمیتست روانشناسی 3فهرست مطالبپاسخ به سوالات رژیم گیرنلوسیون مریم گلی