دکتر بهمن محمدی

تغذیه و رژیم درمانی


سخن روز

نظرات رژیم گیرندگان

تماس با ما

هشدار

توضیحی کوتاه درباره آشپزی رژیمی

در این بخش از کتاب روش تهیه حدود 170 نوع غذا با جزئیات لازم توضیح داده شده است . این غذاها همان غذاهای ایرانی و خارجی متداول سفره های ایرانی هستند اما به روشی تهیه می شوند که خوشمزه ، کم کالری و فاقد مواد مضر برای بدن می باشند.

برای سهولت کار غذاهای رژیمی در چند فصل قرار گرفته اند. در شروع هر فصل لیست غذاهای آن گروه و شماره صفحه مربوط به هر غذا ذکر شده است. در صفحه مورد نظر، روش تهیه و مواد لازم و میزان انرژی غذا برای 4 نفر با اشتهای متوسط آورده شده است.

چند نکته مهم

الف- ابزارهای اندازه گیری

در کتاب آشپزی رژیمی ابزارهای اندازه گیری به اشکال قاشق ، استکان ، پیمانه و لیوان بیان شده اند . بعضی مواد غذایی نظیر سیب زمینی، پیاز ،گوجه فرنگی و ... به عدد و سبزیجاتی همچون لوبیا سبز، جعفری و ... به گرم آورده شده اند.

قاشق ها در انواع قاشق چایخوری ، مرباخوری ، غذاخوری و سوپخوری هستند که اندازه های آنان تقریباً برای همه مشخص است.

منظور از استکان، استکان بزرگ به حجم 150 سی سی، منظور از پیمانه ، پیمانه پلوپزی به حجم تقریبی 200 سی سی و بالاخره منظور از لیوان ، همان لیوان استاندارد به حجم 250 سی سی است. به عبارت دیگر، یک استکان سه پنجم یک لیوان و یک پیمانه تقریباً چهار پنجم یک لیوان می باشد.

اندازه سیب زمینی، پیاز ، خیار ، کدو ، بادمجان ، گوجه فرنگی ، هویج و نظایر آن ها اندازه متوسط می باشد مگر آنکه در دستورالعمل تهیه غذا از لفظ درشت یا کوچک استفاده شده باشد که در آن صورت باید اندازه بزرگ یا کوچک آن ماده غذایی استفاده شود.

هنگام پخت غذا حتماً به اندازه ها دقت فرمایید تا هم کیفیت غذاها در بهترین حالت خود باشد و هم کالری غذاها کم یا زیاد نشود.

نکته: بخاطر داشته باشید که حجم غلات و حبوبات خام پس از پخت تقریبا دو برابر می شود. ( سویا کمی بیشتر! ) بنابراین یک پیمانه برنج خام معادل دو پیمانه برنج آبکش شده و یک پیمانه باقلای خشک برابر با دو پیمانه باقلای پخته می باشد و ...

ب- آماده سازی غذا

در هنگام تهیه غذاها به نکات زیر دقت کنید :

1- نمک و ادویه را در حد لازم به غذا بیفزایید.

2- قبل از تهیه غذا، چربی های قابل مشاهده گوشت ها را بگیرید.

3- در تهیه غذاها از حداقل روغن استفاده کنید. بدین ترتیب که :

الف- از تابه هایی که روغن کمتر مصرف می کنند استفاده کنید.

ب- در صورت امکان به جای سرخ کردن، غذاها را با روغن کم تفت دهید.

ج- در صورت امکان از سرخ کردن کدو و بادمجان و سیب زمینی بپرهیزید یا با روغن کم سرخ کنید.

نکته: روش تهیه بادمجان، سیب زمینی و ماهی با روغن کم در فصل شگرد های آشپزی رژیمی شرح داده شده است.

د- غذاهایی نظیر کتلت ها، کوکوها و ... را پس از سرخ کردن در آبکش قرار دهید تا روغن آن ها گرفته شود.

ه- پیش از خوردن مرغ و ماهی، پوست آن ها را بکنید و قبل از مصرف خورش ها ، چربی آن ها را بگیرید.

ج- شیوه غذاخوردن :

1- حتی الامکان غذا را در محیطی آرام و با آرامش صرف کنید.

نکته : غذا خوردن با آرامش و بدون استرس به لاغر شدن كمك مي كند. بعلاوه كساني كه آهسته غذا مي خورند با غذاي كمتري سير مي شوند. بنابراین هم براي سلامتي و هم براي بهتر لاغر شدن، غذا را در محل آرام ميل كنيد و در حين غذاخوردن از صحبت كردن، بحث و مجادله و تماشاي برنامه هاي پرهيجان بپرهيزيد.

2- غذاي خود را يكباره بكشيد ، در ظرف كوچك بريزيد و با قاشق كوچك بخوريد .

3- غذا را خوب بجويد و غذا خوردن را طول بدهيد .

نكته : براي آنكه هنگام ناهار و شام خيلي گرسنه نباشید :

الف- حتما در میان وعده صبح و عصر میوه بخورید .

ب- يك ربع الي نيم ساعت قبل از ناهار و شام 2- 1 قاشق غذاخوري سبوس گندم بخورید. ( سبوس گندم به همراه آب یا کمی ماست خورده شود. )

ج- اگر ناراحتی معده ندارید يك ربع الي نيم ساعت قبل از غذا 2- 1 قاشق غذاخوري از مواد طبيعي كاهش دهنده اشتها نظیر آب ليمو، آب گريب فروت یا سرکه سیب در یک لیوان آب ریخته و میل کنید .

د- غذا را با خوردن سالاد بدون سس شروع كنيد .

4- در هنگام صرف غذا از نوشیدن آب بپرهیزید یا به مقدار کم بنوشید. در عوض در طول روز به حد کافی آب میل کنید.

5- پس از تمام شدن غذا ( يا هر زمان كه احساس سيري كرديد ) سفره غذا را ترك كرده و دندان ها را مسواك كنيد. نكته : پس از صرف غذا حتما از سفره دور شويد زيرا ماندن در كنار سفره يا ميز انسان را وسوسه مي كند تا كمي بيشتر غذا بخورد!

اصلاح عادتهاي غذايي و يادگيري شيوه غذا خوردن صحيح تنها نياز به كمي زمان و حوصله دارد همانطور كه قبلا ياد گرفتهايم غذا را با عجله و تند تند و نجويده بخوريم از اين به بعد با صرف چند روز وقت ميآموزيم كه غذا را به آرامي و در محيط آرام و بدور از استرس بخوريم، غذا را خوب بجويم، طعم آن را حس كنيم و غذاخوردن را طول بدهيم. بدين ترتيب عادت غذاخوردن چاق كننده به عادت غذاخوردن سالم و لاغر كننده تبديل ميشود.


نظرات کاربران درباره این مطلب :

بهروزی [ 1391-12-28 ]
واقعا که عالی بود من از امروز شروع میکنم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
انرژی دهنده صورتروش تثبیت وزنفصل اولماسک ژله ای ختمیایا می دانید؟رژيم غذایی سلامتی و تناسفصل دهمماسک تقویت کننده لیمو تربالا بردن پیشانیرژیم های غذاییفصل دهمماسک تقویت کننده غنچه گل بخش های سایتزمین و انسانفصل دومماسک سیب با شیربرنامه 15 روزه برای افزایزندگینامه 1فصل دومماسک شفا بخش با ترشکبرای14 روزه برای کاهش وزن زندگینامه 2فصل دومماسک شفاف کننده مریم گلیبزرگ کردن گونه هاسوپ هافصل دومماسک عسل با تمشکتـاثـيـر تـغـذيـه بـر تـسالاد هافصل دومنمونه ای از رژیم غذایی سلتهیه کتابساندویچ هافصل دوازدهمچهار نکته برای جلوگيری اتونیک آب پرتقالسایر غذاهافصل سومچگونه لاغری را درمان كنيتونیک بهDVD آموزش درمان چاقیشيوه صحیح غذا خوردنفصل سومچگونه مي توان پس از درمانتونیک رازک جهت رفع افتادفهرست مطالبشگردهای آشپزی رژیمیفصل سومچگونه در ورزش ها موفق باشتوضیحی کوتاه درباره آشپزفهرست مطالبعوامل موثر در لاغريفصل سیزدهمنظرات رژیم گیرندگانتست اضطرابفهرست مطالبمقا لات دکتر بهمن محمدیفصل ششمورزش شماره 1تست تعیین میزان جذابیت زفهرست مطالبمقالاتفصل ششمورزش صورت چه هست؟تست روانشناسیفهرست مطالبمطالب خواندنیقوی کردن پلک پایینی چشموزن ايده آل چيست ؟تست روانشناسی 2فهرست مطالبمعرفی کتابلوسیون لیمو ترشکرم لیمو ترشتست روانشناسی 3فهرست مطالبپاسخ به سوالات رژیم گیرنلوسیون مریم گلیکرم مرطوب کننده ختمیتست سلامت روحیفصل نهماخبار سلامتیلوسیون گل همیشه بهارکرم پرتقال با روغن هسته اکرم آفتابگردان با عسلتست شخصیت شناسی خوشبین هفصل نهمتندرستی و زیباییلوسیون پنیرککرم تجدید کننده پوست رازجداول و توصيه‌هاي ضروریفصل چهارمتغذیه وسلامتیلوسیون خیارکرم جوان کننده هویججداول و توصیه های ضروریفصل چهارمدرباره مالوسیون طراوت بخش نعناعکرم جوانه گندمجداول و توصیه های ضروریفصل چهاردهمصفحه اصلیلیست بیشترین درخواست ها کرم شب ضد چروکجداول و توصیه های ضروریفصل هفتمسوالات پزشکیلطیفه های ریزه میزهکرم ضد افتادگی پوست آنانحکایتفصل هفتمپیامهای کاربرانمقدمهپلوهاخلاصه ای درباره چاقی و اضفصل هشتمسایتهای دیگرمقدمهپلوهاخوراک هافصل هشتممحاسبه وزن ایده آلمقدمهآنچه باید در مورد لاغری بخورش هافصل یازدهمآشنایی با مطبمقدمهآیا می دانید کهداستان های جالبفصل پنجممقدمهآیا می دانید کهروانشناسی رنگ چشم های خوفصل پنجممقدمهآگاهی های لازم در مورد صوروش نوین ماساژ صورتفصل اولمقدمهافسردگی زمستانی چیست ؟روش های جذب دیگرانفصل اولماسک موز با شیرین بیان