دکتر بهمن محمدی

تغذیه و رژیم درمانی


سخن روز

نظرات رژیم گیرندگان

تماس با ما

هشدار

توضیحی کوتاه درباره آشپزی رژیمی

در این بخش از کتاب روش تهیه حدود 170 نوع غذا با جزئیات لازم توضیح داده شده است . این غذاها همان غذاهای ایرانی و خارجی متداول سفره های ایرانی هستند اما به روشی تهیه می شوند که خوشمزه ، کم کالری و فاقد مواد مضر برای بدن می باشند.

برای سهولت کار غذاهای رژیمی در چند فصل قرار گرفته اند. در شروع هر فصل لیست غذاهای آن گروه و شماره صفحه مربوط به هر غذا ذکر شده است. در صفحه مورد نظر، روش تهیه و مواد لازم و میزان انرژی غذا برای 4 نفر با اشتهای متوسط آورده شده است.

چند نکته مهم

الف- ابزارهای اندازه گیری

در کتاب آشپزی رژیمی ابزارهای اندازه گیری به اشکال قاشق ، استکان ، پیمانه و لیوان بیان شده اند . بعضی مواد غذایی نظیر سیب زمینی، پیاز ،گوجه فرنگی و ... به عدد و سبزیجاتی همچون لوبیا سبز، جعفری و ... به گرم آورده شده اند.

قاشق ها در انواع قاشق چایخوری ، مرباخوری ، غذاخوری و سوپخوری هستند که اندازه های آنان تقریباً برای همه مشخص است.

منظور از استکان، استکان بزرگ به حجم 150 سی سی، منظور از پیمانه ، پیمانه پلوپزی به حجم تقریبی 200 سی سی و بالاخره منظور از لیوان ، همان لیوان استاندارد به حجم 250 سی سی است. به عبارت دیگر، یک استکان سه پنجم یک لیوان و یک پیمانه تقریباً چهار پنجم یک لیوان می باشد.

اندازه سیب زمینی، پیاز ، خیار ، کدو ، بادمجان ، گوجه فرنگی ، هویج و نظایر آن ها اندازه متوسط می باشد مگر آنکه در دستورالعمل تهیه غذا از لفظ درشت یا کوچک استفاده شده باشد که در آن صورت باید اندازه بزرگ یا کوچک آن ماده غذایی استفاده شود.

هنگام پخت غذا حتماً به اندازه ها دقت فرمایید تا هم کیفیت غذاها در بهترین حالت خود باشد و هم کالری غذاها کم یا زیاد نشود.

نکته: بخاطر داشته باشید که حجم غلات و حبوبات خام پس از پخت تقریبا دو برابر می شود. ( سویا کمی بیشتر! ) بنابراین یک پیمانه برنج خام معادل دو پیمانه برنج آبکش شده و یک پیمانه باقلای خشک برابر با دو پیمانه باقلای پخته می باشد و ...

ب- آماده سازی غذا

در هنگام تهیه غذاها به نکات زیر دقت کنید :

1- نمک و ادویه را در حد لازم به غذا بیفزایید.

2- قبل از تهیه غذا، چربی های قابل مشاهده گوشت ها را بگیرید.

3- در تهیه غذاها از حداقل روغن استفاده کنید. بدین ترتیب که :

الف- از تابه هایی که روغن کمتر مصرف می کنند استفاده کنید.

ب- در صورت امکان به جای سرخ کردن، غذاها را با روغن کم تفت دهید.

ج- در صورت امکان از سرخ کردن کدو و بادمجان و سیب زمینی بپرهیزید یا با روغن کم سرخ کنید.

نکته: روش تهیه بادمجان، سیب زمینی و ماهی با روغن کم در فصل شگرد های آشپزی رژیمی شرح داده شده است.

د- غذاهایی نظیر کتلت ها، کوکوها و ... را پس از سرخ کردن در آبکش قرار دهید تا روغن آن ها گرفته شود.

ه- پیش از خوردن مرغ و ماهی، پوست آن ها را بکنید و قبل از مصرف خورش ها ، چربی آن ها را بگیرید.

ج- شیوه غذاخوردن :

1- حتی الامکان غذا را در محیطی آرام و با آرامش صرف کنید.

نکته : غذا خوردن با آرامش و بدون استرس به لاغر شدن كمك مي كند. بعلاوه كساني كه آهسته غذا مي خورند با غذاي كمتري سير مي شوند. بنابراین هم براي سلامتي و هم براي بهتر لاغر شدن، غذا را در محل آرام ميل كنيد و در حين غذاخوردن از صحبت كردن، بحث و مجادله و تماشاي برنامه هاي پرهيجان بپرهيزيد.

2- غذاي خود را يكباره بكشيد ، در ظرف كوچك بريزيد و با قاشق كوچك بخوريد .

3- غذا را خوب بجويد و غذا خوردن را طول بدهيد .

نكته : براي آنكه هنگام ناهار و شام خيلي گرسنه نباشید :

الف- حتما در میان وعده صبح و عصر میوه بخورید .

ب- يك ربع الي نيم ساعت قبل از ناهار و شام 2- 1 قاشق غذاخوري سبوس گندم بخورید. ( سبوس گندم به همراه آب یا کمی ماست خورده شود. )

ج- اگر ناراحتی معده ندارید يك ربع الي نيم ساعت قبل از غذا 2- 1 قاشق غذاخوري از مواد طبيعي كاهش دهنده اشتها نظیر آب ليمو، آب گريب فروت یا سرکه سیب در یک لیوان آب ریخته و میل کنید .

د- غذا را با خوردن سالاد بدون سس شروع كنيد .

4- در هنگام صرف غذا از نوشیدن آب بپرهیزید یا به مقدار کم بنوشید. در عوض در طول روز به حد کافی آب میل کنید.

5- پس از تمام شدن غذا ( يا هر زمان كه احساس سيري كرديد ) سفره غذا را ترك كرده و دندان ها را مسواك كنيد. نكته : پس از صرف غذا حتما از سفره دور شويد زيرا ماندن در كنار سفره يا ميز انسان را وسوسه مي كند تا كمي بيشتر غذا بخورد!

اصلاح عادتهاي غذايي و يادگيري شيوه غذا خوردن صحيح تنها نياز به كمي زمان و حوصله دارد همانطور كه قبلا ياد گرفتهايم غذا را با عجله و تند تند و نجويده بخوريم از اين به بعد با صرف چند روز وقت ميآموزيم كه غذا را به آرامي و در محيط آرام و بدور از استرس بخوريم، غذا را خوب بجويم، طعم آن را حس كنيم و غذاخوردن را طول بدهيم. بدين ترتيب عادت غذاخوردن چاق كننده به عادت غذاخوردن سالم و لاغر كننده تبديل ميشود.


نظرات کاربران درباره این مطلب :

بهروزی [ 1391-12-28 ]
واقعا که عالی بود من از امروز شروع میکنم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
لوسیون خیارکرم تجدید کننده پوست رازجداول و توصيه‌هاي ضروریفصل چهارمتغذیه وسلامتیلوسیون طراوت بخش نعناعکرم جوان کننده هویججداول و توصیه های ضروریفصل چهارمدرباره مالیست بیشترین درخواست ها کرم جوانه گندمجداول و توصیه های ضروریفصل چهاردهمصفحه اصلیلطیفه های ریزه میزهکرم شب ضد چروکجداول و توصیه های ضروریفصل هفتمسوالات پزشکیمقدمهکرم ضد افتادگی پوست آنانحکایتفصل هفتمپیامهای کاربرانمقدمهپلوهاخلاصه ای درباره چاقی و اضفصل هشتمسایتهای دیگرمقدمهپلوهاخوراک هافصل هشتممحاسبه وزن ایده آلمقدمهآنچه باید در مورد لاغری بخورش هافصل یازدهمآشنایی با مطبمقدمهآیا می دانید کهداستان های جالبفصل پنجممقدمهآیا می دانید کهروانشناسی رنگ چشم های خوفصل پنجممقدمهآگاهی های لازم در مورد صوروش نوین ماساژ صورتفصل اولماسک موز با شیرین بیانافسردگی زمستانی چیست ؟روش های جذب دیگرانفصل اولماسک ژله ای ختمیانرژی دهنده صورتروش تثبیت وزنفصل اولماسک تقویت کننده لیمو ترایا می دانید؟رژيم غذایی سلامتی و تناسفصل دهمماسک تقویت کننده غنچه گل بالا بردن پیشانیرژیم های غذاییفصل دهمماسک سیب با شیربخش های سایتزمین و انسانفصل دومماسک شفا بخش با ترشکبرنامه 15 روزه برای افزایزندگینامه 1فصل دومماسک شفاف کننده مریم گلیبرای14 روزه برای کاهش وزن زندگینامه 2فصل دومماسک عسل با تمشکبزرگ کردن گونه هاسوپ هافصل دومنمونه ای از رژیم غذایی سلتـاثـيـر تـغـذيـه بـر تـسالاد هافصل دومفصل دوازدهمچهار نکته برای جلوگيری اتهیه کتابساندویچ هافصل سومچگونه لاغری را درمان كنيتونیک آب پرتقالسایر غذاهافصل سومچگونه مي توان پس از درمانتونیک بهDVD آموزش درمان چاقیشيوه صحیح غذا خوردنفصل سومچگونه در ورزش ها موفق باشتونیک رازک جهت رفع افتادفهرست مطالبشگردهای آشپزی رژیمیفصل سیزدهمنظرات رژیم گیرندگانتوضیحی کوتاه درباره آشپزفهرست مطالبعوامل موثر در لاغريفصل ششمورزش شماره 1تست اضطرابفهرست مطالبمقا لات دکتر بهمن محمدیفصل ششمورزش صورت چه هست؟تست تعیین میزان جذابیت زفهرست مطالبمقالاتقوی کردن پلک پایینی چشموزن ايده آل چيست ؟تست روانشناسیفهرست مطالبمطالب خواندنیلوسیون لیمو ترشکرم لیمو ترشتست روانشناسی 2فهرست مطالبمعرفی کتابلوسیون مریم گلیکرم مرطوب کننده ختمیتست روانشناسی 3فهرست مطالبپاسخ به سوالات رژیم گیرنلوسیون گل همیشه بهارکرم پرتقال با روغن هسته اتست سلامت روحیفصل نهماخبار سلامتیلوسیون پنیرککرم آفتابگردان با عسلتست شخصیت شناسی خوشبین هفصل نهمتندرستی و زیبایی