دکتر بهمن محمدی

تغذیه و رژیم درمانی


سخن روز

نظرات رژیم گیرندگان

تماس با ما

هشدار

جداول و توصیه های ضروری

توصيه هاي مهم براي افراد چاق يا داراي اضافه وزن
از استراحت و خواب زياد پرهيز كنيد . عموما هشت ساعت خواب در شبانه روز كافي است .زندگي كم تحرك عامل چاقيست . روزانه نيم تا يك ساعت فعاليت جسماني مانند پياده روي داشته باشيد و در زمان پياده روي و تا دو ساعت پس از آن بجز آب هيچگونه ماده غذايي مصرف نكنيد ( نوشيدن آب مفيد است و توصيه ميشود ) .
چنانچه پرخوری عصبی دارید آنرا درمان کنيد . در صورت لزوم همزمان با اجرای برنامه کاهش وزن با روانشناس يا مشاور جلسات منظم مشاوره داشته باشید .
تا زمان رسيدن به وزن دلخواه از خوردن ته ديگ ، شربت ، نوشابه ، غذاهاي چرب ، شيريني جات ، شكلات ، تنقلات ، هله هوله و نظاير آنها خودداري كرده و يا خيلي كم مصرف نماييد . مصرف آب ميوه ، نان خشك و نان سو خاري نيز چاق كننده است . پس از رسيدن به وزن مورد نظر ميتوانيد از مواد غذايي گفته شده در حد متعادل استفاده كنيد .

مصرف نوشابههاي رژيـميو آجيل و بستنی گاه به گاه به مقدار كم بلامانع است .لبنيات مصرفي تان كم چرب باشد ( كمتر از 5/2 درصد ) و از روغن مايع مخصوص سرخ كردن استفاده نماييد .از انواع ميوه جات به مقدار متعادل در میان وعده های صبح و عصر استفاده نماييد .براي كاهش يا تعديل اشتها يكي از تعديل كنندههاي اشتها ) 5/1 الی 2 قاشق غذا خوري سركه سيب ، آب گريپ فروت ، آب پرتقال ، آب ليمو ترش يا سبوس نرم شده گندم يا برنج ) را در يك ليوان آب ريخته و نيم ساعت قبل از ناهار و شام ميل كنيد .مصرف نانهاي ضخيم و سبوس دار مانند نان جو ، چاودار ، سنـگك و نان گندم سبوس دار توصـيه ميشود . نانهاي سبوس دار اشتها را كم كرده ، كلسترول خون را كاهش و از يبوست جلوگيري ميكنند .

خوردن سالاد و سبزي به همراه غذا بسيار مفيد است . اما از ريختن سس مايونز و ساير سسهاي چرب بر روي سالاد خودداري كنيد . در عوض ميتوانيد دو تا سه قاشق غذا خوري ماست كم چرب را با آب ليمو و نمك مخلوط كرده روي آن بريزيد .نوشيدن آب براي كاهش وزن و سلامتي مفيد است و در صورتيكه منع طبي وجود نداشته باشد به مقدار زياد ( حداقل هشت ليوان در روز ) آب بنوشيد .در صورت وجود يبوست به رفع آن اقدام كنيد زيرا يبوست مانع از كاهش مناسب وزن بدن ميشود .از استرس و فشارهاي عصبي و روحي پرهيز نماييد . استرس و اضطراب در افراد مستعد کاهش وزن را کند کرده و حتی ممکن است موجب پرخوری و ریزه خواری شوند .غذاي روزانه خود را در پنج يا شش وعده ( صبحانه ، ناهار ، شام ، ميوه صبح ، ميوه عصر و وعده قبل از خواب ) تقسيم كرده و در فاصله وعدهها فقط آب مصرف كنيد زيرا هم حذف وعدههاي غذايي و هم ريزه خواري روند لاغر شدن را مختل ميكنند .

و به ياد داشته باشيد :
آرامش ، تحرك كافي و برنامه غذايي مناسب رمز سلامتي و كاهش وزن شماست .

جانشين هاي غذايي
جانشينهاي نان
30 گرم ( يك واحد ) نان برابر است با :
يك كف دست نان ضخيم ( نان چاودار ، نان جو ، نان گندم كامل ، سنگك ، بربري يا تافتون خانگي ) تقریبا به اندازه 10× 10 سانتيمتر
دو كف دست نان نازك ( تافتون يا لواش ماشيني ) تقریبا به اندازه 10× 10 سانتيمتر
هشت سانتيمتر نان باگت يا دوازده سانتيمتر نان ساندويچي يا نصف نان همبرگر ( بدون خمير داخل آن ) ، يك و نيم عدد نان تست
سه عدد بيسكويت معمولي به اندازه 5 × 5 سانتيمتر يا پنج عدد بيسكوئيت ترد (كراكر نمكي )
سه ليوان پف فيل بدون روغن ، يك عدد بلال (150 گرم ) يا نه عدد چيپس
يك عدد سيب زميني آب پز ( 90 گرم )
نصف كفگير، نصف ليوان يا سه الي چهار قاشق غذاخوري برنج پخته
نكته : يك قرص نان برابر با هشت الي ده كف دست نان است . بنابراین یک چهارم نان برابر 2 الی 5/2 و نصف نان برابر 4 الی 5 کف دست نان می باشد .
نكته : يك كفگير برنج شامل هفت قاشق غذاخوري معمولي برنج پخته آبكش يا دو كف دست نان ضخيم است .

جانشينهاي قند
يك حبه قند برابر است با :
يك عدد پولكي كوچك ، سه عدد توت خشك يا پنج عدد كشمش
يك قاشق غذاخوري شكر برابر است با : سه حبه قند ، دو عدد خرماي كوچك يا يك و نيم عدد خرماي درشت دو سوم قاشق غذا خوري عسل يا مربا ، نصف قاشق غذاخوري حلوا ارده
نكته : مصرف گز ، نقل ، شكلاتها و شيرينيهاي خشك توصيه نميشود . در صورت لزوم ميتوان هم وزن قند يا شكر روزانه از آنها مصرف نمود .

جانشينهاي لبنيات
يك ليوان شير برابر است با :
دو ليوان دوغ ، سه چهارم ليوان ماست معمولي ، 45 گرم پنير معمولي ، 150 گرم كشك پاستوريزه

جانشينهاي گوشت ( بر مبنای کالری )
100 گرم گوشت گاو برابر است با :
100 گرم گوشت گوساله ، ماهي ، میگو یا گوشت ماهیچه گوسفند
80 گرم گوشت مرغ ، جوجه ، اردک ، غاز ، زبان گوسفند ، همبرگر یا گوشت چرخ کرده کم چرب
120 گرم جگر ، دل و قلوه
50 گرم سوسیس یا کالباس
دو عدد تخم مرغ
يك فنجان حبوبات خشك يا سوياي خشك روغن گرفته ، دو فنجان حبوبات يا سوياي پخته

واحد ميوه
تذکر :
1- وزنهاي محاسبه شده زير براي ميوه خالص بدون پوست ، هسته و دانه ميباشد .
2- ميوه كامل بيشتر از آب ميوه احساس سيري ميدهد و انتخاب بسيار بهتري است .
3- كمپوت ميوه شامل ميوه و مقدار كمياز آب کمپوت است .
4- يك واحد ميوه برابر با 5 - 4 حبه قند ميباشد .

يك واحد ميوه برابر است با :
آلبالو.................................................... سه چهارم ليوان ( 80 گرم )
آلوچه................................................... سه چهارم ليوان ( 80 گرم )
آلو................................................زرد چهار عدد متوسط (100گرم )
آلو سياه.............................................. چهار عدد متوسط (100 گرم )
آناناس تازه............................................ سه چهارم ليوان (100 گرم )
آناناس كنسرو............................................................ نصف ليوان
انار........................................................... نصف ميوه (80 گرم )
انبه كوچك................................................................ نصف ميوه
انجير خام................................................ 3 عدد متوسط (70 گرم )
انگور درشت.......................................... سه چهارم ليوان (60 گرم )
پرتقال متوسط................................................. يك عدد (100 گرم )
تمشك........................................................................ يك ليوان
توت فرنگي.................................................. يك و يك چهارم ليوان
خربزه.................................. يك ليوان قطعه شده ( يك قاچ 150 گرم )
خرمالو متوسط.................................................. دو عدد (70 گرم )
خيار متوسط.................................................. سه عدد (300 گرم )
زرد الو تازه متوسط........................................... 4 عدد (100 گرم )
زرد الو كمپوت......................................................... نصف ليوان
زيتون (جزء گروه چربی هاست)............................. 8 عدد ( 40 گرم )
سيب با پوست متوسط........................................ يك عدد (100 گرم )
سير (جزء گروه سبزي هاست ) ..............................7 حبه ( 35 گرم )
انواع توت............................................. سه چهارم ليوان (70 گرم )
شليل ،كوچك.................................................. دو عدد (120 گرم )
طالبي.............................. يك ليوان قطعه شده ( یک برش 150 گرم )
كيوي................................................ دو عدد متوسط (100 گرم )
گرمك................................ يك ليوان قطعه شده ( يك برش150 گرم )
گريپ فروت متوسط ...................................نصف ميوه (150 گرم )
گلابي تازه بزرگ..................................... نصف ميوه (120 گرم )
گلابي كمپوت........................................................ نصف ليوان
ليمو شيرين متوسط....................................... يك عدد (120 گرم )
گوجه فرنگي (جزء گروه سبزي هاست)................ 3 عدد (300 گرم )
گيلاس تازه درشت...................................... 12 عدد (100 گرم )
گيلاس كمپوت...................................................... نصف ليوان
موز.................. نصف موز بزرگ يا يك عدد موز كوچك ( 60 گرم )
نارنگي كوچك .............................................2 عدد (120 گرم )
هلو تازه متوسط.......................................... يك عدد (120 گرم )
هلو كمپوت.......................................................... نصف ليوان
هندوانه..................... يك و نيم ليوان قطعه شده ( يك قاچ 250 گرم )
هويج ( جزء گروه سبزي هاست ).................... يك عدد (150 گرم )

خشكبار ( ترجيحا مصرف نشوند زيرا چاق كننده هستند. )
آلو..................................................................... 3 عدد
انجير.................................................................. 2 عدد
برگه زردآلو .......................................................5/3 عدد
برگه سيب.......................................................... 5/3 عدد
خرما متوسط.......................................................... 3 عدد
كشمش ...................................................2 قاشق غذاخوري
پسته................................................................... 7 عدد
فندق................................................................... 6 عدد
بادام.................................................................... 7 عدد
گردو................................................................ 5/1 عدد
بادام زمينی.......................................................... 12 عدد

آب ميوه ( ترجيحا مصرف نشوند زيرا چاق كننده هستند. )
آب آلبالو .......................................................يك سوم ليوان
آب آناناس....................................................... نصف ليوان
آب انار ..........................................................نصف ليوان
آب انگور...................................................... يك سوم ليوان
آب پرتقال .......................................................نصف ليوان
آب سيب......................................................... نصف ليوان
آب گريپ فروت................................................ نصف ليوان
آب هندوانه.......................................................... يك ليوان
آب هويج........................................................ نصف ليوان
آب آلو........................................................ يک سوم ليوان

پيشگيری و درمان يبوست
توصيه هاي كلي
آرامش و پرهيز از تنش در رفع يبوست مفيد است .
پس از بيدار شدن از خواب چاي گرم ، قهوه گرم و يا آب ليمو بنوشيد .
ورزش منظم روزانه بخصوص پياده روي به درمان يبوست كمك مي كند .
روزانه آب زيادی بنوشيد و در آب مصرفی اندکی آب ليموترش يا آب پرتقال ( بدون شكر ) ريخته و مصرف نماييد .
مصرف سبزي جات ( خصوصا سبزيهاي برگ سبز پخته مانند هويج ، گل كلم ، كلم ، لوبياي سبز يا سبزي خام ) را افزايش دهيد .
مصرف روزانه حدود سه قاشق غذاخوري عدس يا لوبيا در رفع يبوست مفيد است. (حبوبات را با گوشت موجود در رژيم غذايي خود معادل سازي و جايگزين كنيد. )
سيب ، پرتقال ، هلو ، موز ، آلو ، زرد آلو ، كيوي و انواع توت تازه موجب كاهش يبوست مي شوند. ميوه هاي ذكر شده را در صورت امكان با پوست مصرف نماييد.
در صورتيكه يبوست طولاني مدت شما منجر به هموروييد ( بواسير ) شده است قبل از هر اقدامي به پزشك خود اطلاع دهيد و تا بهبودي كامل زخم خود هيچ اقدامي نكنيد

برنامه روزانه براي درمان يبوست
هر روز صبح پس از بيدار شدن از خواب يك تا دو ليوان آب گرم كه در آن كمي آب پرتقال طبيعي و سبوس گندم نرم شده ريخته ايد بنوشيد .
پس از صرف صبحانه پنج عدد انجير يا آلوي خشك را كه قبلا خيس كرده ايد به همراه يك ليوان آب ميل كنيد.
در اوقات مختلف روز مقدار كمي گلبرگ گل محمدي اسفرزه ، خاکشير و عرق کاسنی به همراه آب ، غذا ، سالاد يا ماست ميل كنيد .
قبل از ناهار و شام نيز آب و سبوس گندم مصرف كنيد و به همراه ناهار و شام سالاد و سبزی بخورید. ( روي سالاد مقدار كمي روغن زيتون بريزيد. )
قبل از خواب 2- 1 قاشق غذا خوري روغن زيتون ميل كنيد .
و در صورت لزوم طبق تجويز پزشك از داروهاي ضد يبوست استفاده كنيد .


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شریعتی ، مجتمع فراز ، طبقه پنجم ، واحد 502
تلفن : 36282727 - 031

نظرات کاربران درباره این مطلب :

نصیبه [ 1394-08-25 ]
سلام خیلی عالی بود میشه یه برنامه غذایی برای مثال قرار دهید....

شیوا [ 1393-09-28 ]
مطلب جالبی بود. به خیلی از سوالاتم جواب داده شد مرسی.... :)

بیتا مقدس [ 1391-08-27 ]
با تشکر از زحمات شما.

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
نظرات رژیم گیرندگانتوضیحی کوتاه درباره آشپزفهرست مطالبعوامل موثر در لاغريفصل سیزدهمورزش شماره 1تست اضطرابفهرست مطالبمقا لات دکتر بهمن محمدیفصل ششمورزش صورت چه هست؟تست تعیین میزان جذابیت زفهرست مطالبمقالاتفصل ششموزن ايده آل چيست ؟تست روانشناسیفهرست مطالبمطالب خواندنیقوی کردن پلک پایینی چشمکرم لیمو ترشتست روانشناسی 2فهرست مطالبمعرفی کتابلوسیون لیمو ترشکرم مرطوب کننده ختمیتست روانشناسی 3فهرست مطالبپاسخ به سوالات رژیم گیرنلوسیون مریم گلیکرم پرتقال با روغن هسته اتست سلامت روحیفصل نهماخبار سلامتیلوسیون گل همیشه بهارکرم آفتابگردان با عسلتست شخصیت شناسی خوشبین هفصل نهمتندرستی و زیباییلوسیون پنیرککرم تجدید کننده پوست رازجداول و توصيه‌هاي ضروریفصل چهارمتغذیه وسلامتیلوسیون خیارکرم جوان کننده هویججداول و توصیه های ضروریفصل چهارمدرباره مالوسیون طراوت بخش نعناعکرم جوانه گندمجداول و توصیه های ضروریفصل چهاردهمصفحه اصلیلیست بیشترین درخواست ها کرم شب ضد چروکجداول و توصیه های ضروریفصل هفتمسوالات پزشکیلطیفه های ریزه میزهکرم ضد افتادگی پوست آنانحکایتفصل هفتمپیامهای کاربرانمقدمهپلوهاخلاصه ای درباره چاقی و اضفصل هشتمسایتهای دیگرمقدمهمقدمهپلوهاخوراک هافصل هشتممحاسبه وزن ایده آلمقدمهآنچه باید در مورد لاغری بخورش هافصل یازدهمآشنایی با مطبمقدمهآیا می دانید کهداستان های جالبفصل پنجممقدمهآیا می دانید کهروانشناسی رنگ چشم های خوفصل پنجممقدمهآگاهی های لازم در مورد صوروش نوین ماساژ صورتفصل اولماسک موز با شیرین بیانافسردگی زمستانی چیست ؟روش های جذب دیگرانفصل اولماسک ژله ای ختمیانرژی دهنده صورتروش تثبیت وزنفصل اولماسک تقویت کننده لیمو ترایا می دانید؟رژيم غذایی سلامتی و تناسفصل دهمماسک تقویت کننده غنچه گل بالا بردن پیشانیرژیم های غذاییفصل دهمماسک سیب با شیربخش های سایتزمین و انسانفصل دومماسک شفا بخش با ترشکبرنامه 15 روزه برای افزایزندگینامه 1فصل دومماسک شفاف کننده مریم گلیبرای14 روزه برای کاهش وزن زندگینامه 2فصل دومماسک عسل با تمشکبزرگ کردن گونه هاسوپ هافصل دومنمونه ای از رژیم غذایی سلتـاثـيـر تـغـذيـه بـر تـسالاد هافصل دومچهار نکته برای جلوگيری اتهیه کتابساندویچ هافصل دوازدهمچگونه لاغری را درمان كنيتونیک آب پرتقالسایر غذاهافصل سومچگونه مي توان پس از درمانتونیک بهDVD آموزش درمان چاقیشيوه صحیح غذا خوردنفصل سومچگونه در ورزش ها موفق باشتونیک رازک جهت رفع افتادفهرست مطالبشگردهای آشپزی رژیمیفصل سوم