دکتر بهمن محمدی

تغذیه و رژیم درمانی


سخن روز

نظرات رژیم گیرندگان

تماس با ما

هشدار

فصل سوم

چرا چاق می شویم؟

توضيح آن آسان است . بدن ما براي انجام اعمال حياتي و فعاليت روزانه خود به مقدار مشخصي انرژي نياز دارد . اگر دريافت انرژي بيش از مصرف آن باشد چاق و اگر دريافت انرژي كمتر از مصرف آن باشد لاغر ميشويم .

پس چرا چاق شده ايم؟ چون دريافت انرژي بيش از مصرف آن بوده است .

بگذاريد مثالي برايتان بياورم :

اگر كسي روزانه يك عدد نان سو خاري بيش از نياز بدنش مصرف كند پس از 20 سال 15 كيلو چاق ميشود ( جالب است تنها با خوردن يك عدد نان سو خاري! )

اما قبل از آنكه به بحث عوامل ايجاد كننده چاقي بپردازيم بايد ببينيم نياز روزانه بدن به انرژي چگونه تعيين ميشود .

نياز روزانه بدن به انرژي چقدر است ؟
بطور كلي اين نياز تحت تاثير سه عامل ميزان متابوليسم ( سوخت و ساز ) پايه ، اثر گرمايي غذا و شدت فعاليت جسماني قرار دارد . (12)

الف - متابوليسم پايه ( RMR)

مقدار كالري است كه بدن براي تنظيم و انجام اعمال حياتي خود در زمان استراحت نياز دارد . اين ميزان در افراد مختلف متفاوت است . بطور كلي حدود 65 الي 75 درصد انرژي مصرفي بدن صرف متابوليسم پايه ميشود .

متابوليسم پايه به عوامل متعددي از جمله قد , وزن , جنس , سن , ارث و ژنتيك , محيط زندگي ، وضعيت سلامت بدن , نسبت چربي به عضله بدن و فعاليت جسماني بستگي دارد . بدين ترتيب كه :

با افزايش قد و وزن نياز بدن به انرژي افزايش مييابد .

مردان در مقايسه با زنان هم وزن خود به انرژي بيشتري نياز دارند .

ارث و ژنتيك نيز در نياز بدن به انرژي تاثير ميگذارند , بدن بعضيها بطور ژنتيك وارثي كالري بيشتري راميسوزاند و به اصطلاح اين افراد استعداد لاغري دارند و از طرفي بدن عده اي ديگر كالري كمتري مصرف ميكند ( بدنهاي صرفه جو ) و اين افراد اصطلاحا استعداد چاقي دارند .

كساني كه در نواحي گرم ( مانند نواحي استوايي ) زندگي ميكنند كالري بيشتري ميسوزانند .

در بعضي بيماريها بخصوص بيماريهاي تب دار و در جريان استرسها مصرف انرژي بيشتر ميشود .

با افزايش سن و افزايش نسبت چربي به عضله مصرف انرژي كاهش مييابد .

و بلاخره كساني كه فعاليت جسماني بيشتري دارند متابوليسم پايه بالاتري دارند .

بطور كلي افرادي كه استعداد چاقي دارند متابوليسم پايه كمتر و افرادي كه استعداد لاغري دارند متابوليسم پايه بيشتري دارند .

ب- اثر گرمايي غذا ( TEF )

به هنگام هضم غذا ميزان مصرف انرژي افزايش پيدا ميكند و به همين دليل كساني كه وعدههاي غذايي را حذف ميكنند و يا به مدت طولاني گرسنه ميمانند بدنشان انرژي كمتري مصرف ميكند .

ج- فعاليت جسماني

سومين عامل تعيين كننده مصرف كننده كالري ميزان فعاليت فيزيكي است . طبعا هرچه شدت فعاليت جسماني بيشتر باشد بدن به كالري بيشتري نياز دارد .

راهي ساده براي محاسبه انرژي روزانه مورد نياز بدن

شما ميتوانيد براي محاسبه كالري مورد نياز روزانه بدنتان از فرمول زير استفاده كنيد

...

برای دسترسی به بقیه مطالب به خود کتاب مراجعه کنید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شریعتی ، مجتمع فراز ، طبقه پنجم ، واحد 502
تلفن : 36282727 - 031

نظرات کاربران درباره این مطلب :

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
فصل پنجممقدمهآیا می دانید کهداستان های جالبفصل پنجممقدمهآیا می دانید کهروانشناسی رنگ چشم های خوفصل اولمقدمهآگاهی های لازم در مورد صوروش نوین ماساژ صورتفصل اولماسک موز با شیرین بیانافسردگی زمستانی چیست ؟روش های جذب دیگرانفصل اولماسک ژله ای ختمیانرژی دهنده صورتروش تثبیت وزنرژيم غذایی سلامتی و تناسفصل دهمماسک تقویت کننده لیمو ترایا می دانید؟رژیم های غذاییفصل دهمماسک تقویت کننده غنچه گل بالا بردن پیشانیزمین و انسانفصل دومماسک سیب با شیربخش های سایتزندگینامه 1فصل دومماسک شفا بخش با ترشکبرنامه 15 روزه برای افزایزندگینامه 2فصل دومماسک شفاف کننده مریم گلیبرای14 روزه برای کاهش وزن سوپ هافصل دومماسک عسل با تمشکبزرگ کردن گونه هاسالاد هافصل دومنمونه ای از رژیم غذایی سلتـاثـيـر تـغـذيـه بـر تـساندویچ هافصل دوازدهمچهار نکته برای جلوگيری اتهیه کتابسایر غذاهافصل سومچگونه لاغری را درمان كنيتونیک آب پرتقالDVD آموزش درمان چاقیشيوه صحیح غذا خوردنفصل سومچگونه مي توان پس از درمانتونیک بهفهرست مطالبشگردهای آشپزی رژیمیفصل سومچگونه در ورزش ها موفق باشتونیک رازک جهت رفع افتادفهرست مطالبعوامل موثر در لاغريفصل سیزدهمنظرات رژیم گیرندگانتوضیحی کوتاه درباره آشپزفهرست مطالبمقا لات دکتر بهمن محمدیفصل ششمورزش شماره 1تست اضطرابفهرست مطالبمقالاتفصل ششمورزش صورت چه هست؟تست تعیین میزان جذابیت زفهرست مطالبمطالب خواندنیقوی کردن پلک پایینی چشموزن ايده آل چيست ؟تست روانشناسیفهرست مطالبمعرفی کتابلوسیون لیمو ترشکرم لیمو ترشتست روانشناسی 2فهرست مطالبپاسخ به سوالات رژیم گیرنلوسیون مریم گلیکرم مرطوب کننده ختمیتست روانشناسی 3فصل نهماخبار سلامتیلوسیون گل همیشه بهارکرم پرتقال با روغن هسته اتست سلامت روحیفصل نهمتندرستی و زیباییلوسیون پنیرککرم آفتابگردان با عسلتست شخصیت شناسی خوشبین هفصل چهارمتغذیه وسلامتیلوسیون خیارکرم تجدید کننده پوست رازجداول و توصيه‌هاي ضروریفصل چهارمدرباره مالوسیون طراوت بخش نعناعکرم جوان کننده هویججداول و توصیه های ضروریفصل چهاردهمصفحه اصلیلیست بیشترین درخواست ها کرم جوانه گندمجداول و توصیه های ضروریفصل هفتمسوالات پزشکیلطیفه های ریزه میزهکرم شب ضد چروکجداول و توصیه های ضروریفصل هفتمپیامهای کاربرانمقدمهکرم ضد افتادگی پوست آنانحکایتفصل هشتمسایتهای دیگرمقدمهپلوهاخلاصه ای درباره چاقی و اضفصل هشتممحاسبه وزن ایده آلمقدمهپلوهاخوراک هافصل یازدهمآشنایی با مطبمقدمهآنچه باید در مورد لاغری بخورش ها