دکتر بهمن محمدی

تغذیه و رژیم درمانی


سخن روز

نظرات رژیم گیرندگان

تماس با ما

هشدار

فصل سوم

چرا چاق می شویم؟

توضيح آن آسان است . بدن ما براي انجام اعمال حياتي و فعاليت روزانه خود به مقدار مشخصي انرژي نياز دارد . اگر دريافت انرژي بيش از مصرف آن باشد چاق و اگر دريافت انرژي كمتر از مصرف آن باشد لاغر ميشويم .

پس چرا چاق شده ايم؟ چون دريافت انرژي بيش از مصرف آن بوده است .

بگذاريد مثالي برايتان بياورم :

اگر كسي روزانه يك عدد نان سو خاري بيش از نياز بدنش مصرف كند پس از 20 سال 15 كيلو چاق ميشود ( جالب است تنها با خوردن يك عدد نان سو خاري! )

اما قبل از آنكه به بحث عوامل ايجاد كننده چاقي بپردازيم بايد ببينيم نياز روزانه بدن به انرژي چگونه تعيين ميشود .

نياز روزانه بدن به انرژي چقدر است ؟
بطور كلي اين نياز تحت تاثير سه عامل ميزان متابوليسم ( سوخت و ساز ) پايه ، اثر گرمايي غذا و شدت فعاليت جسماني قرار دارد . (12)

الف - متابوليسم پايه ( RMR)

مقدار كالري است كه بدن براي تنظيم و انجام اعمال حياتي خود در زمان استراحت نياز دارد . اين ميزان در افراد مختلف متفاوت است . بطور كلي حدود 65 الي 75 درصد انرژي مصرفي بدن صرف متابوليسم پايه ميشود .

متابوليسم پايه به عوامل متعددي از جمله قد , وزن , جنس , سن , ارث و ژنتيك , محيط زندگي ، وضعيت سلامت بدن , نسبت چربي به عضله بدن و فعاليت جسماني بستگي دارد . بدين ترتيب كه :

با افزايش قد و وزن نياز بدن به انرژي افزايش مييابد .

مردان در مقايسه با زنان هم وزن خود به انرژي بيشتري نياز دارند .

ارث و ژنتيك نيز در نياز بدن به انرژي تاثير ميگذارند , بدن بعضيها بطور ژنتيك وارثي كالري بيشتري راميسوزاند و به اصطلاح اين افراد استعداد لاغري دارند و از طرفي بدن عده اي ديگر كالري كمتري مصرف ميكند ( بدنهاي صرفه جو ) و اين افراد اصطلاحا استعداد چاقي دارند .

كساني كه در نواحي گرم ( مانند نواحي استوايي ) زندگي ميكنند كالري بيشتري ميسوزانند .

در بعضي بيماريها بخصوص بيماريهاي تب دار و در جريان استرسها مصرف انرژي بيشتر ميشود .

با افزايش سن و افزايش نسبت چربي به عضله مصرف انرژي كاهش مييابد .

و بلاخره كساني كه فعاليت جسماني بيشتري دارند متابوليسم پايه بالاتري دارند .

بطور كلي افرادي كه استعداد چاقي دارند متابوليسم پايه كمتر و افرادي كه استعداد لاغري دارند متابوليسم پايه بيشتري دارند .

ب- اثر گرمايي غذا ( TEF )

به هنگام هضم غذا ميزان مصرف انرژي افزايش پيدا ميكند و به همين دليل كساني كه وعدههاي غذايي را حذف ميكنند و يا به مدت طولاني گرسنه ميمانند بدنشان انرژي كمتري مصرف ميكند .

ج- فعاليت جسماني

سومين عامل تعيين كننده مصرف كننده كالري ميزان فعاليت فيزيكي است . طبعا هرچه شدت فعاليت جسماني بيشتر باشد بدن به كالري بيشتري نياز دارد .

راهي ساده براي محاسبه انرژي روزانه مورد نياز بدن

شما ميتوانيد براي محاسبه كالري مورد نياز روزانه بدنتان از فرمول زير استفاده كنيد

...

برای دسترسی به بقیه مطالب به خود کتاب مراجعه کنید.


نظرات کاربران درباره این مطلب :

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
تونیک بهDVD آموزش درمان چاقیشيوه صحیح غذا خوردنفصل سومچگونه مي توان پس از درمانتونیک رازک جهت رفع افتادفهرست مطالبشگردهای آشپزی رژیمیفصل سومچگونه در ورزش ها موفق باشتوضیحی کوتاه درباره آشپزفهرست مطالبعوامل موثر در لاغريفصل سیزدهمنظرات رژیم گیرندگانتست اضطرابفهرست مطالبمقا لات دکتر بهمن محمدیفصل ششمورزش شماره 1تست تعیین میزان جذابیت زفهرست مطالبمقالاتفصل ششمورزش صورت چه هست؟تست روانشناسیفهرست مطالبمطالب خواندنیقوی کردن پلک پایینی چشموزن ايده آل چيست ؟تست روانشناسی 2فهرست مطالبمعرفی کتابلوسیون لیمو ترشکرم لیمو ترشتست روانشناسی 3فهرست مطالبپاسخ به سوالات رژیم گیرنلوسیون مریم گلیکرم مرطوب کننده ختمیتست سلامت روحیفصل نهماخبار سلامتیلوسیون گل همیشه بهارکرم پرتقال با روغن هسته اتست شخصیت شناسی خوشبین هفصل نهمتندرستی و زیباییلوسیون پنیرککرم آفتابگردان با عسلجداول و توصيه‌هاي ضروریفصل چهارمتغذیه وسلامتیلوسیون خیارکرم تجدید کننده پوست رازجداول و توصیه های ضروریفصل چهارمدرباره مالوسیون طراوت بخش نعناعکرم جوان کننده هویججداول و توصیه های ضروریفصل چهاردهمصفحه اصلیلیست بیشترین درخواست ها کرم جوانه گندمجداول و توصیه های ضروریفصل هفتمسوالات پزشکیلطیفه های ریزه میزهکرم شب ضد چروکحکایتفصل هفتمپیامهای کاربرانمقدمهکرم ضد افتادگی پوست آنانخلاصه ای درباره چاقی و اضفصل هشتمسایتهای دیگرمقدمهپلوهاخوراک هافصل هشتممحاسبه وزن ایده آلمقدمهپلوهاخورش هافصل یازدهمآشنایی با مطبمقدمهآنچه باید در مورد لاغری بداستان های جالبفصل پنجممقدمهآیا می دانید کهآیا می دانید کهروانشناسی رنگ چشم های خوفصل پنجممقدمهآگاهی های لازم در مورد صوروش نوین ماساژ صورتفصل اولمقدمهافسردگی زمستانی چیست ؟روش های جذب دیگرانفصل اولماسک موز با شیرین بیانانرژی دهنده صورتروش تثبیت وزنفصل اولماسک ژله ای ختمیایا می دانید؟رژيم غذایی سلامتی و تناسفصل دهمماسک تقویت کننده لیمو تربالا بردن پیشانیرژیم های غذاییفصل دهمماسک تقویت کننده غنچه گل بخش های سایتزمین و انسانفصل دومماسک سیب با شیربرنامه 15 روزه برای افزایزندگینامه 1فصل دومماسک شفا بخش با ترشکبرای14 روزه برای کاهش وزن زندگینامه 2فصل دومماسک شفاف کننده مریم گلیبزرگ کردن گونه هاسوپ هافصل دومماسک عسل با تمشکتـاثـيـر تـغـذيـه بـر تـسالاد هافصل دومنمونه ای از رژیم غذایی سلتهیه کتابساندویچ هافصل دوازدهمچهار نکته برای جلوگيری اتونیک آب پرتقالسایر غذاهافصل سومچگونه لاغری را درمان كني