دکتر بهمن محمدی

تغذیه و رژیم درمانی


سخن روز

نظرات رژیم گیرندگان

تماس با ما

هشدار

فصل سوم

چرا چاق می شویم؟

توضيح آن آسان است . بدن ما براي انجام اعمال حياتي و فعاليت روزانه خود به مقدار مشخصي انرژي نياز دارد . اگر دريافت انرژي بيش از مصرف آن باشد چاق و اگر دريافت انرژي كمتر از مصرف آن باشد لاغر ميشويم .

پس چرا چاق شده ايم؟ چون دريافت انرژي بيش از مصرف آن بوده است .

بگذاريد مثالي برايتان بياورم :

اگر كسي روزانه يك عدد نان سو خاري بيش از نياز بدنش مصرف كند پس از 20 سال 15 كيلو چاق ميشود ( جالب است تنها با خوردن يك عدد نان سو خاري! )

اما قبل از آنكه به بحث عوامل ايجاد كننده چاقي بپردازيم بايد ببينيم نياز روزانه بدن به انرژي چگونه تعيين ميشود .

نياز روزانه بدن به انرژي چقدر است ؟
بطور كلي اين نياز تحت تاثير سه عامل ميزان متابوليسم ( سوخت و ساز ) پايه ، اثر گرمايي غذا و شدت فعاليت جسماني قرار دارد . (12)

الف - متابوليسم پايه ( RMR)

مقدار كالري است كه بدن براي تنظيم و انجام اعمال حياتي خود در زمان استراحت نياز دارد . اين ميزان در افراد مختلف متفاوت است . بطور كلي حدود 65 الي 75 درصد انرژي مصرفي بدن صرف متابوليسم پايه ميشود .

متابوليسم پايه به عوامل متعددي از جمله قد , وزن , جنس , سن , ارث و ژنتيك , محيط زندگي ، وضعيت سلامت بدن , نسبت چربي به عضله بدن و فعاليت جسماني بستگي دارد . بدين ترتيب كه :

با افزايش قد و وزن نياز بدن به انرژي افزايش مييابد .

مردان در مقايسه با زنان هم وزن خود به انرژي بيشتري نياز دارند .

ارث و ژنتيك نيز در نياز بدن به انرژي تاثير ميگذارند , بدن بعضيها بطور ژنتيك وارثي كالري بيشتري راميسوزاند و به اصطلاح اين افراد استعداد لاغري دارند و از طرفي بدن عده اي ديگر كالري كمتري مصرف ميكند ( بدنهاي صرفه جو ) و اين افراد اصطلاحا استعداد چاقي دارند .

كساني كه در نواحي گرم ( مانند نواحي استوايي ) زندگي ميكنند كالري بيشتري ميسوزانند .

در بعضي بيماريها بخصوص بيماريهاي تب دار و در جريان استرسها مصرف انرژي بيشتر ميشود .

با افزايش سن و افزايش نسبت چربي به عضله مصرف انرژي كاهش مييابد .

و بلاخره كساني كه فعاليت جسماني بيشتري دارند متابوليسم پايه بالاتري دارند .

بطور كلي افرادي كه استعداد چاقي دارند متابوليسم پايه كمتر و افرادي كه استعداد لاغري دارند متابوليسم پايه بيشتري دارند .

ب- اثر گرمايي غذا ( TEF )

به هنگام هضم غذا ميزان مصرف انرژي افزايش پيدا ميكند و به همين دليل كساني كه وعدههاي غذايي را حذف ميكنند و يا به مدت طولاني گرسنه ميمانند بدنشان انرژي كمتري مصرف ميكند .

ج- فعاليت جسماني

سومين عامل تعيين كننده مصرف كننده كالري ميزان فعاليت فيزيكي است . طبعا هرچه شدت فعاليت جسماني بيشتر باشد بدن به كالري بيشتري نياز دارد .

راهي ساده براي محاسبه انرژي روزانه مورد نياز بدن

شما ميتوانيد براي محاسبه كالري مورد نياز روزانه بدنتان از فرمول زير استفاده كنيد

...

برای دسترسی به بقیه مطالب به خود کتاب مراجعه کنید.


نظرات کاربران درباره این مطلب :

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
فصل دومماسک عسل با تمشکبزرگ کردن گونه هاسوپ هافصل دومنمونه ای از رژیم غذایی سلتـاثـيـر تـغـذيـه بـر تـسالاد هافصل دوازدهمچهار نکته برای جلوگيری اتهیه کتابساندویچ هافصل سومچگونه لاغری را درمان كنيتونیک آب پرتقالسایر غذاهافصل سومچگونه مي توان پس از درمانتونیک بهDVD آموزش درمان چاقیشيوه صحیح غذا خوردنفصل سومچگونه در ورزش ها موفق باشتونیک رازک جهت رفع افتادفهرست مطالبشگردهای آشپزی رژیمیفصل سیزدهمنظرات رژیم گیرندگانتوضیحی کوتاه درباره آشپزفهرست مطالبعوامل موثر در لاغريفصل ششمورزش شماره 1تست اضطرابفهرست مطالبمقا لات دکتر بهمن محمدیفصل ششمورزش صورت چه هست؟تست تعیین میزان جذابیت زفهرست مطالبمقالاتقوی کردن پلک پایینی چشموزن ايده آل چيست ؟تست روانشناسیفهرست مطالبمطالب خواندنیلوسیون لیمو ترشکرم لیمو ترشتست روانشناسی 2فهرست مطالبمعرفی کتابلوسیون مریم گلیکرم مرطوب کننده ختمیتست روانشناسی 3فهرست مطالبپاسخ به سوالات رژیم گیرنلوسیون گل همیشه بهارکرم پرتقال با روغن هسته اتست سلامت روحیفصل نهماخبار سلامتیلوسیون پنیرککرم آفتابگردان با عسلتست شخصیت شناسی خوشبین هفصل نهمتندرستی و زیباییلوسیون خیارکرم تجدید کننده پوست رازجداول و توصيه‌هاي ضروریفصل چهارمتغذیه وسلامتیلوسیون طراوت بخش نعناعکرم جوان کننده هویججداول و توصیه های ضروریفصل چهارمدرباره مالیست بیشترین درخواست ها کرم جوانه گندمجداول و توصیه های ضروریفصل چهاردهمصفحه اصلیلطیفه های ریزه میزهکرم شب ضد چروکجداول و توصیه های ضروریفصل هفتمسوالات پزشکیمقدمهکرم ضد افتادگی پوست آنانحکایتفصل هفتمپیامهای کاربرانمقدمهپلوهاخلاصه ای درباره چاقی و اضفصل هشتمسایتهای دیگرمحاسبه وزن ایده آلمقدمهپلوهاخوراک هافصل هشتمآشنایی با مطبمقدمهآنچه باید در مورد لاغری بخورش هافصل یازدهمفصل پنجممقدمهآیا می دانید کهداستان های جالبفصل پنجممقدمهآیا می دانید کهروانشناسی رنگ چشم های خوفصل اولمقدمهآگاهی های لازم در مورد صوروش نوین ماساژ صورتفصل اولماسک موز با شیرین بیانافسردگی زمستانی چیست ؟روش های جذب دیگرانفصل اولماسک ژله ای ختمیانرژی دهنده صورتروش تثبیت وزنفصل دهمماسک تقویت کننده لیمو ترایا می دانید؟رژيم غذایی سلامتی و تناسفصل دهمماسک تقویت کننده غنچه گل بالا بردن پیشانیرژیم های غذاییفصل دومماسک سیب با شیربخش های سایتزمین و انسانفصل دومماسک شفا بخش با ترشکبرنامه 15 روزه برای افزایزندگینامه 1فصل دومماسک شفاف کننده مریم گلیبرای14 روزه برای کاهش وزن زندگینامه 2