دکتر بهمن محمدی

تغذیه و رژیم درمانی


سخن روز

نظرات رژیم گیرندگان

تماس با ما

هشدار

فصل هشتم

شیوه صحیح غذا خوردن

نحوه غذا خوردن در چاق شدن موثر است .

فكر ميكنم همه با من هم عقيده باشندكه ما ايرانيها معمولا غذا را تند و با عجله و بدون آنكه خوب بجويم ميخوريم و گاهي اوقات غذا را در شرايط پر از استرس ( وجود سرو صدا در منزل ، هنگام تماشاي يك فيلم پر هيجان و ... ) صرف ميكنيم . در اين حالت بدون آنكه طعم غذا را خوب حس كنيم آن را ميبلعيم و پيش از آنكه احساس سيري كنيم مقدار زيادي غذا ميخوريم . خيلي وقتها اصلا نميدانيم چه كردهايم و فقط ميبينيم معده مان پر شده است . از طرف ديگر خوب نجويدن غذا منجر به سوء هاضمه و ناراحتي معده ميشود .

در مجموع اينگونه غذا خوردن بخصوص در شرايط پر از استرس و هيجان به چاق شدن كمك ميكند اما بر عكس وقتي كه غذا را به آهستگي ميخوريم و خوب ميجويم نه تنها دچار سوء هاضمه و ناراحتي معده نميشويم بلكه به مغز فرصت ميدهيم تا غذا خوردن را درك كند و پيش از آنكه مجبور شويم مقدار زيادي غذا بخوريم اعلام سيري ميكند . از آنجاييكه مغز انسان براي درك غذا خوردن و رسيدن به احساس سيري نياز به زمان دارد كساني كه آهسته غذا ميخورند با غذاي كمتري سير ميشوند . از طرف ديگر غذا خوردن با آرامش و در شرايط آرام و بدون تنش و اضطراب به لاغر شدن كمك ميكند .

نكاتي كه در هنگام غذا خوردن بايد رعايت كنيم .
با توجه به آنچه گفته شد از اين به بعد حتي الا مكان :

غذا را در محل آرام و ترجيحاً ثابت ميل كنيد و در حين غذا خوردن از صحبت كردن و بحث و مجادله و تماشاي برنامههاي پر هيجان بپرهيزيد .
غذا را خوب بجويد ، غذا خوردن را طول بدهيد ، با غذا بازي و طعم آن را حس كنيد ، ميتوانيد غذاي خود را چند قسمت كرده و مرحله به مرحله آن را ميل كنيد . نان خود را تكه تكه كرده و بتدريج آن را بخوريد .
غذاي خود را يكباره بكشيد ، در ظرف كوچك بريزيد و با قاشق كوچك بخوريد . فراموش نكنيد يكباره ، در ظرف كوچك و با قاشق كوچك . (37)
نكته : براي آنكه مجبور نشويد غذا را سريع بخوريد قبل از آنكه خيلي گرسنه شويد به سراغ غذا برويد . حتما يك ربع الي نيم ساعت قبل از ناهار و شام 2-1 ليوان آب بنوشيد و در آن 2-1 قاشق غذا خوري از مواد طبيعي كاهش دهنده اشتها (آب ليمو ،آب گريپ فروت ، سبوس گندم و ... ) بريزيد .
حد فاصل صبحانه تا ناهار ميان وعده صبح و حد فاصل ناهار تا شام ميان وعده عصر را ميل كنيد . اين ميان وعدهها بهتر است ميوه باشند .
نكته : بهتر است غذا را با خوردن سالاد شروع كنيد . يادتان باشد سالاد بدون مايونز باشد .
پس از تمام شدن غذا ( يا هر زمان كه احساس سيري كرديد ) سفره غذا را ترك و دندانها را مسواك كنيد . حتما از سفره دور شويد . ماندن در كنار سفره يا ميز انسان را وسوسه ميكند تا كميبيشتر غذا بخورد !

و ديگر سراغ سفره يا يخچال نرويد! زيرا ريزه خواري و ناخنك زدن به خوردنيها منجر به چاقي ميشود ( من وقتي به افراد لاغر رژيم غذايي ميدهم براي اينكه وزنشان بهتر و سريعتر زياد شود به آنها توصيه ميكنم علاوه بر وعدههاي غذايي اصلي ، در بين وعدهها نيز دائما ريزه خواري كنند ) اما كساني كه ميخواهند لاغر شوند بايد همان وعدههاي غذايي خود را ميل كنند و در حد فاصل وعدههاي غذا فقط آب بنوشند .

در صورت امكان عكس زمان لاغري خود را و اگر هميشه اضافه وزن داشته ايد عكس شخص مورد علاقه خود را كه اندام متناسبي دارد در محل يا محلهاي مناسب در معرض ديد خود قرار دهيد ( مثلا توي اتاق ، كنار آينه، روي در يخچال ! ،آشپزخانه و ... ) . ديدن اين عكس به شما روحيه و انگيزه بيشتري براي لاغرشدن ميدهد ...

برای دسترسی به بقیه مطالب به خود کتاب مراجعه کنید.


نظرات کاربران درباره این مطلب :

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
فهرست مطالبمعرفی کتابلوسیون لیمو ترشکرم لیمو ترشتست روانشناسی 2فهرست مطالبپاسخ به سوالات رژیم گیرنلوسیون مریم گلیکرم مرطوب کننده ختمیتست روانشناسی 3فصل نهماخبار سلامتیلوسیون گل همیشه بهارکرم پرتقال با روغن هسته اتست سلامت روحیفصل نهمتندرستی و زیباییلوسیون پنیرککرم آفتابگردان با عسلتست شخصیت شناسی خوشبین هفصل چهارمتغذیه وسلامتیلوسیون خیارکرم تجدید کننده پوست رازجداول و توصيه‌هاي ضروریفصل چهارمدرباره مالوسیون طراوت بخش نعناعکرم جوان کننده هویججداول و توصیه های ضروریجداول و توصیه های ضروریفصل چهاردهمصفحه اصلیلیست بیشترین درخواست ها کرم جوانه گندمجداول و توصیه های ضروریفصل هفتمسوالات پزشکیلطیفه های ریزه میزهکرم شب ضد چروکحکایتفصل هفتمپیامهای کاربرانمقدمهکرم ضد افتادگی پوست آنانخلاصه ای درباره چاقی و اضفصل هشتمسایتهای دیگرمقدمهپلوهاخوراک هافصل هشتممحاسبه وزن ایده آلمقدمهپلوهاخورش هافصل یازدهمآشنایی با مطبمقدمهآنچه باید در مورد لاغری بداستان های جالبفصل پنجممقدمهآیا می دانید کهروانشناسی رنگ چشم های خوفصل پنجممقدمهآیا می دانید کهروش نوین ماساژ صورتفصل اولمقدمهآگاهی های لازم در مورد صوروش های جذب دیگرانفصل اولماسک موز با شیرین بیانافسردگی زمستانی چیست ؟روش تثبیت وزنفصل اولماسک ژله ای ختمیانرژی دهنده صورترژيم غذایی سلامتی و تناسفصل دهمماسک تقویت کننده لیمو ترایا می دانید؟رژیم های غذاییفصل دهمماسک تقویت کننده غنچه گل بالا بردن پیشانیزمین و انسانفصل دومماسک سیب با شیربخش های سایتزندگینامه 1فصل دومماسک شفا بخش با ترشکبرنامه 15 روزه برای افزایزندگینامه 2فصل دومماسک شفاف کننده مریم گلیبرای14 روزه برای کاهش وزن سوپ هافصل دومماسک عسل با تمشکبزرگ کردن گونه هاسالاد هافصل دومنمونه ای از رژیم غذایی سلتـاثـيـر تـغـذيـه بـر تـساندویچ هافصل دوازدهمچهار نکته برای جلوگيری اتهیه کتابسایر غذاهافصل سومچگونه لاغری را درمان كنيتونیک آب پرتقالDVD آموزش درمان چاقیشيوه صحیح غذا خوردنفصل سومچگونه مي توان پس از درمانتونیک بهفهرست مطالبشگردهای آشپزی رژیمیفصل سومچگونه در ورزش ها موفق باشتونیک رازک جهت رفع افتادفهرست مطالبعوامل موثر در لاغريفصل سیزدهمنظرات رژیم گیرندگانتوضیحی کوتاه درباره آشپزفهرست مطالبمقا لات دکتر بهمن محمدیفصل ششمورزش شماره 1تست اضطرابفهرست مطالبمقالاتفصل ششمورزش صورت چه هست؟تست تعیین میزان جذابیت زفهرست مطالبمطالب خواندنیقوی کردن پلک پایینی چشموزن ايده آل چيست ؟تست روانشناسی