دکتر بهمن محمدی

تغذیه و رژیم درمانی


سخن روز

نظرات رژیم گیرندگان

تماس با ما

هشدار

فصل هشتم

شیوه صحیح غذا خوردن

نحوه غذا خوردن در چاق شدن موثر است .

فكر ميكنم همه با من هم عقيده باشندكه ما ايرانيها معمولا غذا را تند و با عجله و بدون آنكه خوب بجويم ميخوريم و گاهي اوقات غذا را در شرايط پر از استرس ( وجود سرو صدا در منزل ، هنگام تماشاي يك فيلم پر هيجان و ... ) صرف ميكنيم . در اين حالت بدون آنكه طعم غذا را خوب حس كنيم آن را ميبلعيم و پيش از آنكه احساس سيري كنيم مقدار زيادي غذا ميخوريم . خيلي وقتها اصلا نميدانيم چه كردهايم و فقط ميبينيم معده مان پر شده است . از طرف ديگر خوب نجويدن غذا منجر به سوء هاضمه و ناراحتي معده ميشود .

در مجموع اينگونه غذا خوردن بخصوص در شرايط پر از استرس و هيجان به چاق شدن كمك ميكند اما بر عكس وقتي كه غذا را به آهستگي ميخوريم و خوب ميجويم نه تنها دچار سوء هاضمه و ناراحتي معده نميشويم بلكه به مغز فرصت ميدهيم تا غذا خوردن را درك كند و پيش از آنكه مجبور شويم مقدار زيادي غذا بخوريم اعلام سيري ميكند . از آنجاييكه مغز انسان براي درك غذا خوردن و رسيدن به احساس سيري نياز به زمان دارد كساني كه آهسته غذا ميخورند با غذاي كمتري سير ميشوند . از طرف ديگر غذا خوردن با آرامش و در شرايط آرام و بدون تنش و اضطراب به لاغر شدن كمك ميكند .

نكاتي كه در هنگام غذا خوردن بايد رعايت كنيم .
با توجه به آنچه گفته شد از اين به بعد حتي الا مكان :

غذا را در محل آرام و ترجيحاً ثابت ميل كنيد و در حين غذا خوردن از صحبت كردن و بحث و مجادله و تماشاي برنامههاي پر هيجان بپرهيزيد .
غذا را خوب بجويد ، غذا خوردن را طول بدهيد ، با غذا بازي و طعم آن را حس كنيد ، ميتوانيد غذاي خود را چند قسمت كرده و مرحله به مرحله آن را ميل كنيد . نان خود را تكه تكه كرده و بتدريج آن را بخوريد .
غذاي خود را يكباره بكشيد ، در ظرف كوچك بريزيد و با قاشق كوچك بخوريد . فراموش نكنيد يكباره ، در ظرف كوچك و با قاشق كوچك . (37)
نكته : براي آنكه مجبور نشويد غذا را سريع بخوريد قبل از آنكه خيلي گرسنه شويد به سراغ غذا برويد . حتما يك ربع الي نيم ساعت قبل از ناهار و شام 2-1 ليوان آب بنوشيد و در آن 2-1 قاشق غذا خوري از مواد طبيعي كاهش دهنده اشتها (آب ليمو ،آب گريپ فروت ، سبوس گندم و ... ) بريزيد .
حد فاصل صبحانه تا ناهار ميان وعده صبح و حد فاصل ناهار تا شام ميان وعده عصر را ميل كنيد . اين ميان وعدهها بهتر است ميوه باشند .
نكته : بهتر است غذا را با خوردن سالاد شروع كنيد . يادتان باشد سالاد بدون مايونز باشد .
پس از تمام شدن غذا ( يا هر زمان كه احساس سيري كرديد ) سفره غذا را ترك و دندانها را مسواك كنيد . حتما از سفره دور شويد . ماندن در كنار سفره يا ميز انسان را وسوسه ميكند تا كميبيشتر غذا بخورد !

و ديگر سراغ سفره يا يخچال نرويد! زيرا ريزه خواري و ناخنك زدن به خوردنيها منجر به چاقي ميشود ( من وقتي به افراد لاغر رژيم غذايي ميدهم براي اينكه وزنشان بهتر و سريعتر زياد شود به آنها توصيه ميكنم علاوه بر وعدههاي غذايي اصلي ، در بين وعدهها نيز دائما ريزه خواري كنند ) اما كساني كه ميخواهند لاغر شوند بايد همان وعدههاي غذايي خود را ميل كنند و در حد فاصل وعدههاي غذا فقط آب بنوشند .

در صورت امكان عكس زمان لاغري خود را و اگر هميشه اضافه وزن داشته ايد عكس شخص مورد علاقه خود را كه اندام متناسبي دارد در محل يا محلهاي مناسب در معرض ديد خود قرار دهيد ( مثلا توي اتاق ، كنار آينه، روي در يخچال ! ،آشپزخانه و ... ) . ديدن اين عكس به شما روحيه و انگيزه بيشتري براي لاغرشدن ميدهد ...

برای دسترسی به بقیه مطالب به خود کتاب مراجعه کنید.


نظرات کاربران درباره این مطلب :

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
فصل سیزدهمنظرات رژیم گیرندگانتوضیحی کوتاه درباره آشپزفهرست مطالبعوامل موثر در لاغريفصل ششمورزش شماره 1تست اضطرابفهرست مطالبمقا لات دکتر بهمن محمدیفصل ششمورزش صورت چه هست؟تست تعیین میزان جذابیت زفهرست مطالبمقالاتقوی کردن پلک پایینی چشموزن ايده آل چيست ؟تست روانشناسیفهرست مطالبمطالب خواندنیلوسیون لیمو ترشکرم لیمو ترشتست روانشناسی 2فهرست مطالبمعرفی کتابلوسیون مریم گلیکرم مرطوب کننده ختمیتست روانشناسی 3فهرست مطالبپاسخ به سوالات رژیم گیرنلوسیون گل همیشه بهارکرم پرتقال با روغن هسته اتست سلامت روحیفصل نهماخبار سلامتیلوسیون پنیرککرم آفتابگردان با عسلتست شخصیت شناسی خوشبین هفصل نهمتندرستی و زیباییلوسیون خیارکرم تجدید کننده پوست رازجداول و توصيه‌هاي ضروریفصل چهارمتغذیه وسلامتیلوسیون طراوت بخش نعناعکرم جوان کننده هویججداول و توصیه های ضروریفصل چهارمدرباره مالیست بیشترین درخواست ها کرم جوانه گندمجداول و توصیه های ضروریفصل چهاردهمصفحه اصلیلطیفه های ریزه میزهکرم شب ضد چروکجداول و توصیه های ضروریفصل هفتمسوالات پزشکیمقدمهکرم ضد افتادگی پوست آنانحکایتفصل هفتمپیامهای کاربرانمقدمهپلوهاخلاصه ای درباره چاقی و اضفصل هشتمسایتهای دیگرمقدمهپلوهاخوراک هافصل هشتممحاسبه وزن ایده آلمقدمهآنچه باید در مورد لاغری بخورش هافصل یازدهمآشنایی با مطبمقدمهآیا می دانید کهداستان های جالبفصل پنجممقدمهآیا می دانید کهروانشناسی رنگ چشم های خوفصل پنجممقدمهآگاهی های لازم در مورد صوروش نوین ماساژ صورتفصل اولماسک موز با شیرین بیانافسردگی زمستانی چیست ؟روش های جذب دیگرانفصل اولماسک ژله ای ختمیانرژی دهنده صورتروش تثبیت وزنفصل اولماسک تقویت کننده لیمو ترایا می دانید؟رژيم غذایی سلامتی و تناسفصل دهمماسک تقویت کننده غنچه گل بالا بردن پیشانیرژیم های غذاییفصل دهمفصل دومماسک سیب با شیربخش های سایتزمین و انسانفصل دومماسک شفا بخش با ترشکبرنامه 15 روزه برای افزایزندگینامه 1فصل دومماسک شفاف کننده مریم گلیبرای14 روزه برای کاهش وزن زندگینامه 2فصل دومماسک عسل با تمشکبزرگ کردن گونه هاسوپ هافصل دومنمونه ای از رژیم غذایی سلتـاثـيـر تـغـذيـه بـر تـسالاد هافصل دوازدهمچهار نکته برای جلوگيری اتهیه کتابساندویچ هافصل سومچگونه لاغری را درمان كنيتونیک آب پرتقالسایر غذاهافصل سومچگونه مي توان پس از درمانتونیک بهDVD آموزش درمان چاقیشيوه صحیح غذا خوردنفصل سومچگونه در ورزش ها موفق باشتونیک رازک جهت رفع افتادفهرست مطالبشگردهای آشپزی رژیمی