دکتر بهمن محمدی

تغذیه و رژیم درمانی


سخن روز

نظرات رژیم گیرندگان

تماس با ما

هشدار

ارزش تغذیه ای بستنی و صنعت غذا

بستنی بهطور معمول به عنوان محصولی لوكس كه برای لذت بردن خورده میشود مورد توجه است. این ماده غذایی تا به حال از لحاظ تغذیهای ، توجه زیادی را به خود معطوف نکرده است. اما بهدلیل آنكه مصرف بستنی رو به افزایش است ، خواص تغذیهای آن مهمتر جلوه کرده است. سوالی كه در اینجا باید مطرح شود آن است كه چه اقداماتی باید به منظور افزایش خواص تغذیهای بستنی انجام گیرد ، بدون آنكه این تلاشها بر قابلیت ایجاد لذت كه با خوردن بستنی به فرد دست میدهد ، تاثیر منفی داشته باشد؟

بستنی ماده غذایی اررزشمندی است كه در بردارنده پروتیین با كیفیت بالا ، ویتامین B2 ، كلسیم و دیگر مواد معدنی و ویتامینهای ضروری است. محتوای كالری و چربی این محصولات به نوع شیر مصرفی آن و خامه مورد استفاده ، زرده تخم مرغ یا مواد شیرین كننده مصرفی بستگی دارد.

پایه لبنی بستنی این امكان را ایجاد میکند تا نقطه شروع خوبی برای تولید یك محصول غذایی با ارزش تغذیهای مناسب باشد. راههای افزایش خواص تغذیهای بستنی میتواند شامل موارد زیر باشد :
غنی سازی محصول با مواد مغذی
حذف یا جایگزینی اجزای سازندهای كه اثر منفی دارند ( شكر)

غنی سازی محصول با اجزایی با قابلیت فعالیت زیستی ( بیواكتیو ) مانند پروبیوتیكها ، پری بیوتیكها و فیتوسترولهای كاهنده كلسترول یا فیتو استانولها كاربرد "دستورالعملهای خاص" برای آنكه به بستنی ساختاری مغذی مناسب داده شود.

از زمانیكه شیر به عنوان جزو پایه در تولید بستنی بهكار گرفته شد ، مقایسه میان شیر و بستنی از لحاظ تركیبات مغذی رواج یافت. شیر ، منبعی فوق العادهای از مواد مغذی ضروری متعدد از قبیل پروتیینهای با كیفیت عالی ، ویتامینها ، مواد معدنی و ریز مغذی است. مصرف شیر میتواند رژیم غذایی را كه از لحاظ بعضی مواد مغذی نقصان دارد ، متعادل سازد. شیر منبع مناسب بیشتر ویتامینها ، بهویژه ویتامینهای B1 و B2 و همچنین تعداد زیادی از مواد معدنی و ریز مغذیها بهویژه كلسیم ، فسفر و پتاسیم است.

محتوای انرژی بستنی با پایه لبنی حدود چهار برابر بیشتر از شیر پر چرب بوده ولی مواد مغذی موجود در آن تقریبا به یك اندازه است. افزودن چربی یا شكر به بستنی عامل كاهش قابل ملاحظهای در شاخصه سنجش مغذی بودن بستنی در قیاس با شیر است. البته اهمیت تغذیهای بستنی وابسته به میزان مصرف آن است. برای مثال ، در ایالات متحده اگر مصرف روزانه بستنی را برای هر فرد 41 گرم در نظر بگیریم و این 41 گرم بستنی را با 41 گرم شیر جایگزین كنیم ، میزان مواد مغذی جذب شده از سوی بدن تغییری نمیکند اما انرژی دریافتی ممكن است از 104 كیلو كالری در روز به 26 كیلو كالری در روز كاهش یابد. این كاهش به ظاهر ناچیز در انرژی دریافتی میتواند به كاهش وزن بیش از سه كیلوگرم در سال منجر شود.

در ایالات متحده بیش از 55 درصد افراد مبتلا به اضافه وزن هستند و حدود 20 درصد چاق هستند ، بستنی به عنوان یك ماده غذایی با محتوی انرژی بالا ، به معضل افزایش وزن مرتبط است. چالش اصلی در صنعت بستنی تولید این محصول با محتوی انرژی كم با حذف شكر و چربی- و از طرفی حفظ ویژگیهای حسی مطلوب آن است. پیشرفتها در زمینه صنایع غذایی و تكنولوژیهای تولید به تولید موفقیتآمیز بستنی با كالری كم منجر شده است.

به زودی ما ممكن است شاهد دیگر تولیدات بستنی با افزایش ارزش تغذیهای بستنی ( بهوسیله غنی سازی با مواد مغذی یا استفاده از اجزای فعال زیستی مانند پروبیوتیكها ، پری بیوتیكها و فیتوسترولهای كاهنده كلسترول یا فیتو استانولها)در این صنعت باشیم.

آنچه در این میان جای نگرانی است ، غنیسازی بستنی با مواد مغذی یا دیگر اجزای فعال زیستی بدون كاهش محتوی انرژی محصول است.

نویسنده : سامان ایزد خواه


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شریعتی ، مجتمع فراز ، طبقه پنجم ، واحد 502
تلفن : 36282727 - 031

نظرات کاربران درباره این مطلب :

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
خوراک هافصل هشتممحاسبه وزن ایده آلمقدمهپلوهاخورش هافصل یازدهمآشنایی با مطبمقدمهآنچه باید در مورد لاغری بداستان های جالبفصل پنجممقدمهآیا می دانید کهروانشناسی رنگ چشم های خوفصل پنجممقدمهآیا می دانید کهروش نوین ماساژ صورتفصل اولمقدمهآگاهی های لازم در مورد صوروش های جذب دیگرانفصل اولماسک موز با شیرین بیانافسردگی زمستانی چیست ؟روش تثبیت وزنفصل اولماسک ژله ای ختمیانرژی دهنده صورترژيم غذایی سلامتی و تناسفصل دهمماسک تقویت کننده لیمو ترایا می دانید؟رژیم های غذاییفصل دهمماسک تقویت کننده غنچه گل بالا بردن پیشانیزمین و انسانفصل دومماسک سیب با شیربخش های سایتزندگینامه 1فصل دومماسک شفا بخش با ترشکبرنامه 15 روزه برای افزایزندگینامه 2فصل دومماسک شفاف کننده مریم گلیبرای14 روزه برای کاهش وزن سوپ هافصل دومماسک عسل با تمشکبزرگ کردن گونه هاسالاد هافصل دومنمونه ای از رژیم غذایی سلتـاثـيـر تـغـذيـه بـر تـساندویچ هافصل دوازدهمچهار نکته برای جلوگيری اتهیه کتابسایر غذاهافصل سومچگونه لاغری را درمان كنيتونیک آب پرتقالDVD آموزش درمان چاقیشيوه صحیح غذا خوردنفصل سومچگونه مي توان پس از درمانتونیک بهفهرست مطالبشگردهای آشپزی رژیمیفصل سومچگونه در ورزش ها موفق باشتونیک رازک جهت رفع افتادفهرست مطالبعوامل موثر در لاغريفصل سیزدهمنظرات رژیم گیرندگانتوضیحی کوتاه درباره آشپزفهرست مطالبمقا لات دکتر بهمن محمدیفصل ششمورزش شماره 1تست اضطرابتست تعیین میزان جذابیت زفهرست مطالبمقالاتفصل ششمورزش صورت چه هست؟تست روانشناسیفهرست مطالبمطالب خواندنیقوی کردن پلک پایینی چشموزن ايده آل چيست ؟تست روانشناسی 2فهرست مطالبمعرفی کتابلوسیون لیمو ترشکرم لیمو ترشتست روانشناسی 3فهرست مطالبپاسخ به سوالات رژیم گیرنلوسیون مریم گلیکرم مرطوب کننده ختمیتست سلامت روحیفصل نهماخبار سلامتیلوسیون گل همیشه بهارکرم پرتقال با روغن هسته اتست شخصیت شناسی خوشبین هفصل نهمتندرستی و زیباییلوسیون پنیرککرم آفتابگردان با عسلجداول و توصيه‌هاي ضروریفصل چهارمتغذیه وسلامتیلوسیون خیارکرم تجدید کننده پوست رازجداول و توصیه های ضروریفصل چهارمدرباره مالوسیون طراوت بخش نعناعکرم جوان کننده هویججداول و توصیه های ضروریفصل چهاردهمصفحه اصلیلیست بیشترین درخواست ها کرم جوانه گندمجداول و توصیه های ضروریفصل هفتمسوالات پزشکیلطیفه های ریزه میزهکرم شب ضد چروکحکایتفصل هفتمپیامهای کاربرانمقدمهکرم ضد افتادگی پوست آنانخلاصه ای درباره چاقی و اضفصل هشتمسایتهای دیگرمقدمهپلوها