دکتر بهمن محمدی

تغذیه و رژیم درمانی


سخن روز

نظرات رژیم گیرندگان

تماس با ما

هشدار

ارزش تغذیه ای بستنی و صنعت غذا

بستنی بهطور معمول به عنوان محصولی لوكس كه برای لذت بردن خورده میشود مورد توجه است. این ماده غذایی تا به حال از لحاظ تغذیهای ، توجه زیادی را به خود معطوف نکرده است. اما بهدلیل آنكه مصرف بستنی رو به افزایش است ، خواص تغذیهای آن مهمتر جلوه کرده است. سوالی كه در اینجا باید مطرح شود آن است كه چه اقداماتی باید به منظور افزایش خواص تغذیهای بستنی انجام گیرد ، بدون آنكه این تلاشها بر قابلیت ایجاد لذت كه با خوردن بستنی به فرد دست میدهد ، تاثیر منفی داشته باشد؟

بستنی ماده غذایی اررزشمندی است كه در بردارنده پروتیین با كیفیت بالا ، ویتامین B2 ، كلسیم و دیگر مواد معدنی و ویتامینهای ضروری است. محتوای كالری و چربی این محصولات به نوع شیر مصرفی آن و خامه مورد استفاده ، زرده تخم مرغ یا مواد شیرین كننده مصرفی بستگی دارد.

پایه لبنی بستنی این امكان را ایجاد میکند تا نقطه شروع خوبی برای تولید یك محصول غذایی با ارزش تغذیهای مناسب باشد. راههای افزایش خواص تغذیهای بستنی میتواند شامل موارد زیر باشد :
غنی سازی محصول با مواد مغذی
حذف یا جایگزینی اجزای سازندهای كه اثر منفی دارند ( شكر)

غنی سازی محصول با اجزایی با قابلیت فعالیت زیستی ( بیواكتیو ) مانند پروبیوتیكها ، پری بیوتیكها و فیتوسترولهای كاهنده كلسترول یا فیتو استانولها كاربرد "دستورالعملهای خاص" برای آنكه به بستنی ساختاری مغذی مناسب داده شود.

از زمانیكه شیر به عنوان جزو پایه در تولید بستنی بهكار گرفته شد ، مقایسه میان شیر و بستنی از لحاظ تركیبات مغذی رواج یافت. شیر ، منبعی فوق العادهای از مواد مغذی ضروری متعدد از قبیل پروتیینهای با كیفیت عالی ، ویتامینها ، مواد معدنی و ریز مغذی است. مصرف شیر میتواند رژیم غذایی را كه از لحاظ بعضی مواد مغذی نقصان دارد ، متعادل سازد. شیر منبع مناسب بیشتر ویتامینها ، بهویژه ویتامینهای B1 و B2 و همچنین تعداد زیادی از مواد معدنی و ریز مغذیها بهویژه كلسیم ، فسفر و پتاسیم است.

محتوای انرژی بستنی با پایه لبنی حدود چهار برابر بیشتر از شیر پر چرب بوده ولی مواد مغذی موجود در آن تقریبا به یك اندازه است. افزودن چربی یا شكر به بستنی عامل كاهش قابل ملاحظهای در شاخصه سنجش مغذی بودن بستنی در قیاس با شیر است. البته اهمیت تغذیهای بستنی وابسته به میزان مصرف آن است. برای مثال ، در ایالات متحده اگر مصرف روزانه بستنی را برای هر فرد 41 گرم در نظر بگیریم و این 41 گرم بستنی را با 41 گرم شیر جایگزین كنیم ، میزان مواد مغذی جذب شده از سوی بدن تغییری نمیکند اما انرژی دریافتی ممكن است از 104 كیلو كالری در روز به 26 كیلو كالری در روز كاهش یابد. این كاهش به ظاهر ناچیز در انرژی دریافتی میتواند به كاهش وزن بیش از سه كیلوگرم در سال منجر شود.

در ایالات متحده بیش از 55 درصد افراد مبتلا به اضافه وزن هستند و حدود 20 درصد چاق هستند ، بستنی به عنوان یك ماده غذایی با محتوی انرژی بالا ، به معضل افزایش وزن مرتبط است. چالش اصلی در صنعت بستنی تولید این محصول با محتوی انرژی كم با حذف شكر و چربی- و از طرفی حفظ ویژگیهای حسی مطلوب آن است. پیشرفتها در زمینه صنایع غذایی و تكنولوژیهای تولید به تولید موفقیتآمیز بستنی با كالری كم منجر شده است.

به زودی ما ممكن است شاهد دیگر تولیدات بستنی با افزایش ارزش تغذیهای بستنی ( بهوسیله غنی سازی با مواد مغذی یا استفاده از اجزای فعال زیستی مانند پروبیوتیكها ، پری بیوتیكها و فیتوسترولهای كاهنده كلسترول یا فیتو استانولها)در این صنعت باشیم.

آنچه در این میان جای نگرانی است ، غنیسازی بستنی با مواد مغذی یا دیگر اجزای فعال زیستی بدون كاهش محتوی انرژی محصول است.

نویسنده : سامان ایزد خواه


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شریعتی ، مجتمع فراز ، طبقه پنجم ، واحد 502
تلفن : 36282727 - 031

نظرات کاربران درباره این مطلب :

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مقدمهکرم ضد افتادگی پوست آنانحکایتفصل هفتمپیامهای کاربرانمقدمهپلوهاخلاصه ای درباره چاقی و اضفصل هشتمسایتهای دیگرمقدمهپلوهاخوراک هافصل هشتممحاسبه وزن ایده آلمقدمهآنچه باید در مورد لاغری بخورش هافصل یازدهمآشنایی با مطبمقدمهآیا می دانید کهداستان های جالبفصل پنجممقدمهآیا می دانید کهروانشناسی رنگ چشم های خوفصل پنجممقدمهآگاهی های لازم در مورد صوروش نوین ماساژ صورتفصل اولماسک موز با شیرین بیانافسردگی زمستانی چیست ؟روش های جذب دیگرانفصل اولماسک ژله ای ختمیانرژی دهنده صورتروش تثبیت وزنفصل اولماسک تقویت کننده لیمو ترایا می دانید؟رژيم غذایی سلامتی و تناسفصل دهمماسک تقویت کننده غنچه گل بالا بردن پیشانیرژیم های غذاییفصل دهمماسک سیب با شیربخش های سایتزمین و انسانفصل دومماسک شفا بخش با ترشکبرنامه 15 روزه برای افزایزندگینامه 1فصل دومماسک شفاف کننده مریم گلیبرای14 روزه برای کاهش وزن زندگینامه 2فصل دومماسک عسل با تمشکبزرگ کردن گونه هاسوپ هافصل دومفصل دومنمونه ای از رژیم غذایی سلتـاثـيـر تـغـذيـه بـر تـسالاد هافصل دوازدهمچهار نکته برای جلوگيری اتهیه کتابساندویچ هافصل سومچگونه لاغری را درمان كنيتونیک آب پرتقالسایر غذاهافصل سومچگونه مي توان پس از درمانتونیک بهDVD آموزش درمان چاقیشيوه صحیح غذا خوردنفصل سومچگونه در ورزش ها موفق باشتونیک رازک جهت رفع افتادفهرست مطالبشگردهای آشپزی رژیمیفصل سیزدهمنظرات رژیم گیرندگانتوضیحی کوتاه درباره آشپزفهرست مطالبعوامل موثر در لاغريفصل ششمورزش شماره 1تست اضطرابفهرست مطالبمقا لات دکتر بهمن محمدیفصل ششمورزش صورت چه هست؟تست تعیین میزان جذابیت زفهرست مطالبمقالاتقوی کردن پلک پایینی چشموزن ايده آل چيست ؟تست روانشناسیفهرست مطالبمطالب خواندنیلوسیون لیمو ترشکرم لیمو ترشتست روانشناسی 2فهرست مطالبمعرفی کتابلوسیون مریم گلیکرم مرطوب کننده ختمیتست روانشناسی 3فهرست مطالبپاسخ به سوالات رژیم گیرنلوسیون گل همیشه بهارکرم پرتقال با روغن هسته اتست سلامت روحیفصل نهماخبار سلامتیلوسیون پنیرککرم آفتابگردان با عسلتست شخصیت شناسی خوشبین هفصل نهمتندرستی و زیباییلوسیون خیارکرم تجدید کننده پوست رازجداول و توصيه‌هاي ضروریفصل چهارمتغذیه وسلامتیلوسیون طراوت بخش نعناعکرم جوان کننده هویججداول و توصیه های ضروریفصل چهارمدرباره مالیست بیشترین درخواست ها کرم جوانه گندمجداول و توصیه های ضروریفصل چهاردهمصفحه اصلیلطیفه های ریزه میزهکرم شب ضد چروکجداول و توصیه های ضروریفصل هفتمسوالات پزشکی