دکتر بهمن محمدی

تغذیه و رژیم درمانی


سخن روز

نظرات رژیم گیرندگان

تماس با ما

هشدار

فعالیت بدنی در سال نو

فرا رسیدن سال جدید و تولد دوباره طبیعت می تواند بهترین بهانه برای زنده کردن عادات و روش های سلامتی بخش باشد. همان طور که می دانید با پیشرفت تکنولوژی و ماشینی شدن زندگی ها، تحرک جسمانی ما به شدت افت کرده است. کاری که قبلا نیازمند یک ساعت فعالیت بدنی بود امروزه با فشار دادن یک کلید و بدون کوچکترین تحرکی انجام می شود که این بی تحرکی انواع و اقسام بیماری های مزمن از جمله چاقی را برای ما به همراه داشته است.

پس می بینید که یکی از بهترین کارهایی که می توانیم با فرارسیدن سال جدید برای سلامتی خود انجام دهیم قرار دادن نوعی تحرک و جنب وجوش در زندگی روزمره است و چون در ایام نوروز زمان کافی در اختیار داریم می توانیم فعالیت بدنی را به شکل نرمش صبحگاهی و یا حتی بازی کردن با فرزندانمان در محیط پارک و در هوای دلچسب بهاری به زندگی مان وارد کنیم و برای همیشه از داشتن یک زندگی پرتحرکتر و در نتیجه بانشاط تر لذت ببریم.

حال به نکات زیر در مورد فعالیت بدنی توجه کنید و با شروع سال جدید آنها را به کار بندید:
1- یک فعالیت بدنی 30 دقیقه ای با شدت متوسط در بیشتر روزهای هفته یا ترجیحا هر روز به همه افراد توصیه می شود. این مقدار فعالیت باید مثل خوردن و خوابیدن جزیی از برنامه ی روزانه ما باشد. هر چه مقدار و زمان فعالیت بیشتر، مزایای حاصل از آن نیز بیشتر خواهد بود و کالری بیشتری را نیز خواهد سوزاند و برای کنترل وزن نیز بسیار توصیه می شود.

2- تقریبا 60 دقیقه فعالیت بدنی متوسط روزانه برای جلوگیری از افزایش وزن لازم است. برای افرادی که کاهش وزن داشته اند حداقل 60 تا 90 دقیقه فعالیت روزانه برای جلوگیری از افزایش مجدد وزن نیاز است و به موازات آن کالری دریافتی نباید افزایش یابد. کودکان و نوجوانان باید حداقل 60 دقیقه هر روز یا در اکثر روزهای هفته فعالیت بدنی داشته باشند.

3- مهم نیست که چه فعالیتی را انتخاب می کنید و این فعالیت یک باره انجام می شود یا به 2 تا 3 فعالیت کوتاه مدت تر تقسیم می شود. مهم این است که در مجموع 30 دقیقه فعالیت داشته باشید.

4- منظورمان از فعالیت بدنی حتما نوعی ورزش در یک باشگاه ورزشی مجهز نیست بلکه حتی پیاده روی ساده، نظافت حیاط، شستن وسیله نقلیه شخصی خود، خرید منزل بدون استفاده از ماشین، استفاده از راه پله به جای آسانسور، کمک به کارهای منزل و خرید شخصی مواد غذایی به جای استفاده از پیک و... هم می توانند سطح تحرک و در نتیجه سلامتی ما را بالا ببرند.

5- سعی کنید ورزشی را برای خود یا فرزندمان انتخاب کنیم که به آن علاقمند باشیم وگرنه دیر یا زود از انجام آن خسته می شویم. بنابراین نوعی ورزش خاص را به کودکانتان تحمیل نکنید.

6- داشتن یک همراه خوب می تواند مشوق خوبی برای ادامه فعالیت شما باشد بنابراین سعی کنید یک همراه پیدا کنید تا با هم به پیاده روی، کوهنوردی، استخر و ... بروید تا علاوه بر لذت بردن از مصاحبت با یکدیگر با هم به فعالیت بدنی بپردازید.

7- معمولا اکثر افراد بالغ قبل از شروع یک فعالیت بدنی در حد متوسط نیاز به مشورت با پزشک ندارند. با این وجود مردان بالای 40 سال و زنان بالای 50 سال که قصد شروع یک فعالیت شدید را دارند باید با پزشک خود مشورت کنند.

8- افرادی که هر کدام از شرایط ذکر شده ذیل را دارند برای شروع یک برنامه ورزشی بی خطر با پزشک خود مشورت کنند:
مشکلات جسمی مزمنی مثل بیماری قلبی، فشارخون، دیابت، پوکی استخوان، آسم و چاقی
افرادی که در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری های قلبی قرار دارند مثل افرادی که سابقه خانوادگی ابتلا به بیماری های قلبی یا سکته را دارند، افرادی که رژیم غذاییشان چربی های اشباع، چربی های ترانس و کلسترول زیادی دارد، افراد سیگاری و افرادی که شیوه زندگی بی تحرکی یا کم تحرکی دارند.

نویسنده: كوثر خانبابایی


نظرات کاربران درباره این مطلب :

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
فصل دوازدهمچهار نکته برای جلوگيری اتهیه کتابساندویچ هافصل سومچگونه لاغری را درمان كنيتونیک آب پرتقالسایر غذاهافصل سومچگونه مي توان پس از درمانتونیک بهDVD آموزش درمان چاقیشيوه صحیح غذا خوردنفصل سومچگونه در ورزش ها موفق باشتونیک رازک جهت رفع افتادفهرست مطالبشگردهای آشپزی رژیمیفصل سیزدهمنظرات رژیم گیرندگانتوضیحی کوتاه درباره آشپزفهرست مطالبعوامل موثر در لاغريفصل ششمورزش شماره 1تست اضطرابفهرست مطالبمقا لات دکتر بهمن محمدیفصل ششمورزش صورت چه هست؟تست تعیین میزان جذابیت زفهرست مطالبمقالاتقوی کردن پلک پایینی چشموزن ايده آل چيست ؟تست روانشناسیفهرست مطالبمطالب خواندنیلوسیون لیمو ترشکرم لیمو ترشتست روانشناسی 2فهرست مطالبمعرفی کتابلوسیون مریم گلیکرم مرطوب کننده ختمیتست روانشناسی 3فهرست مطالبپاسخ به سوالات رژیم گیرنلوسیون گل همیشه بهارکرم پرتقال با روغن هسته اتست سلامت روحیفصل نهماخبار سلامتیلوسیون پنیرککرم آفتابگردان با عسلتست شخصیت شناسی خوشبین هفصل نهمتندرستی و زیباییلوسیون خیارکرم تجدید کننده پوست رازجداول و توصيه‌هاي ضروریفصل چهارمتغذیه وسلامتیلوسیون طراوت بخش نعناعکرم جوان کننده هویججداول و توصیه های ضروریفصل چهارمدرباره مالیست بیشترین درخواست ها کرم جوانه گندمجداول و توصیه های ضروریفصل چهاردهمصفحه اصلیلطیفه های ریزه میزهکرم شب ضد چروکجداول و توصیه های ضروریفصل هفتمسوالات پزشکیمقدمهکرم ضد افتادگی پوست آنانحکایتفصل هفتمپیامهای کاربرانمقدمهپلوهاخلاصه ای درباره چاقی و اضفصل هشتمسایتهای دیگرمقدمهپلوهاخوراک هافصل هشتممحاسبه وزن ایده آلمقدمهآنچه باید در مورد لاغری بخورش هافصل یازدهمآشنایی با مطبمقدمهآیا می دانید کهداستان های جالبفصل پنجممقدمهآیا می دانید کهروانشناسی رنگ چشم های خوفصل پنجممقدمهآگاهی های لازم در مورد صوروش نوین ماساژ صورتفصل اولماسک موز با شیرین بیانافسردگی زمستانی چیست ؟روش های جذب دیگرانفصل اولماسک ژله ای ختمیانرژی دهنده صورتروش تثبیت وزنفصل اولماسک تقویت کننده لیمو ترایا می دانید؟رژيم غذایی سلامتی و تناسفصل دهمماسک تقویت کننده غنچه گل بالا بردن پیشانیرژیم های غذاییفصل دهمماسک سیب با شیربخش های سایتزمین و انسانفصل دومماسک شفا بخش با ترشکبرنامه 15 روزه برای افزایزندگینامه 1فصل دومفصل دومماسک شفاف کننده مریم گلیبرای14 روزه برای کاهش وزن زندگینامه 2فصل دومماسک عسل با تمشکبزرگ کردن گونه هاسوپ هافصل دومنمونه ای از رژیم غذایی سلتـاثـيـر تـغـذيـه بـر تـسالاد ها