دکتر بهمن محمدی

تغذیه و رژیم درمانی


سخن روز

نظرات رژیم گیرندگان

تماس با ما

هشدار

فعالیت بدنی در سال نو

فرا رسیدن سال جدید و تولد دوباره طبیعت می تواند بهترین بهانه برای زنده کردن عادات و روش های سلامتی بخش باشد. همان طور که می دانید با پیشرفت تکنولوژی و ماشینی شدن زندگی ها، تحرک جسمانی ما به شدت افت کرده است. کاری که قبلا نیازمند یک ساعت فعالیت بدنی بود امروزه با فشار دادن یک کلید و بدون کوچکترین تحرکی انجام می شود که این بی تحرکی انواع و اقسام بیماری های مزمن از جمله چاقی را برای ما به همراه داشته است.

پس می بینید که یکی از بهترین کارهایی که می توانیم با فرارسیدن سال جدید برای سلامتی خود انجام دهیم قرار دادن نوعی تحرک و جنب وجوش در زندگی روزمره است و چون در ایام نوروز زمان کافی در اختیار داریم می توانیم فعالیت بدنی را به شکل نرمش صبحگاهی و یا حتی بازی کردن با فرزندانمان در محیط پارک و در هوای دلچسب بهاری به زندگی مان وارد کنیم و برای همیشه از داشتن یک زندگی پرتحرکتر و در نتیجه بانشاط تر لذت ببریم.

حال به نکات زیر در مورد فعالیت بدنی توجه کنید و با شروع سال جدید آنها را به کار بندید:
1- یک فعالیت بدنی 30 دقیقه ای با شدت متوسط در بیشتر روزهای هفته یا ترجیحا هر روز به همه افراد توصیه می شود. این مقدار فعالیت باید مثل خوردن و خوابیدن جزیی از برنامه ی روزانه ما باشد. هر چه مقدار و زمان فعالیت بیشتر، مزایای حاصل از آن نیز بیشتر خواهد بود و کالری بیشتری را نیز خواهد سوزاند و برای کنترل وزن نیز بسیار توصیه می شود.

2- تقریبا 60 دقیقه فعالیت بدنی متوسط روزانه برای جلوگیری از افزایش وزن لازم است. برای افرادی که کاهش وزن داشته اند حداقل 60 تا 90 دقیقه فعالیت روزانه برای جلوگیری از افزایش مجدد وزن نیاز است و به موازات آن کالری دریافتی نباید افزایش یابد. کودکان و نوجوانان باید حداقل 60 دقیقه هر روز یا در اکثر روزهای هفته فعالیت بدنی داشته باشند.

3- مهم نیست که چه فعالیتی را انتخاب می کنید و این فعالیت یک باره انجام می شود یا به 2 تا 3 فعالیت کوتاه مدت تر تقسیم می شود. مهم این است که در مجموع 30 دقیقه فعالیت داشته باشید.

4- منظورمان از فعالیت بدنی حتما نوعی ورزش در یک باشگاه ورزشی مجهز نیست بلکه حتی پیاده روی ساده، نظافت حیاط، شستن وسیله نقلیه شخصی خود، خرید منزل بدون استفاده از ماشین، استفاده از راه پله به جای آسانسور، کمک به کارهای منزل و خرید شخصی مواد غذایی به جای استفاده از پیک و... هم می توانند سطح تحرک و در نتیجه سلامتی ما را بالا ببرند.

5- سعی کنید ورزشی را برای خود یا فرزندمان انتخاب کنیم که به آن علاقمند باشیم وگرنه دیر یا زود از انجام آن خسته می شویم. بنابراین نوعی ورزش خاص را به کودکانتان تحمیل نکنید.

6- داشتن یک همراه خوب می تواند مشوق خوبی برای ادامه فعالیت شما باشد بنابراین سعی کنید یک همراه پیدا کنید تا با هم به پیاده روی، کوهنوردی، استخر و ... بروید تا علاوه بر لذت بردن از مصاحبت با یکدیگر با هم به فعالیت بدنی بپردازید.

7- معمولا اکثر افراد بالغ قبل از شروع یک فعالیت بدنی در حد متوسط نیاز به مشورت با پزشک ندارند. با این وجود مردان بالای 40 سال و زنان بالای 50 سال که قصد شروع یک فعالیت شدید را دارند باید با پزشک خود مشورت کنند.

8- افرادی که هر کدام از شرایط ذکر شده ذیل را دارند برای شروع یک برنامه ورزشی بی خطر با پزشک خود مشورت کنند:
مشکلات جسمی مزمنی مثل بیماری قلبی، فشارخون، دیابت، پوکی استخوان، آسم و چاقی
افرادی که در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری های قلبی قرار دارند مثل افرادی که سابقه خانوادگی ابتلا به بیماری های قلبی یا سکته را دارند، افرادی که رژیم غذاییشان چربی های اشباع، چربی های ترانس و کلسترول زیادی دارد، افراد سیگاری و افرادی که شیوه زندگی بی تحرکی یا کم تحرکی دارند.

نویسنده: كوثر خانبابایی


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شریعتی ، مجتمع فراز ، طبقه پنجم ، واحد 502
تلفن : 36282727 - 031

نظرات کاربران درباره این مطلب :

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
فصل پنجممقدمهآیا می دانید کهداستان های جالبفصل پنجممقدمهآیا می دانید کهروانشناسی رنگ چشم های خوفصل اولمقدمهآگاهی های لازم در مورد صوروش نوین ماساژ صورتفصل اولماسک موز با شیرین بیانافسردگی زمستانی چیست ؟روش های جذب دیگرانفصل اولماسک ژله ای ختمیانرژی دهنده صورتروش تثبیت وزنفصل دهمماسک تقویت کننده لیمو ترایا می دانید؟رژيم غذایی سلامتی و تناسفصل دهمماسک تقویت کننده غنچه گل بالا بردن پیشانیرژیم های غذاییزمین و انسانفصل دومماسک سیب با شیربخش های سایتزندگینامه 1فصل دومماسک شفا بخش با ترشکبرنامه 15 روزه برای افزایزندگینامه 2فصل دومماسک شفاف کننده مریم گلیبرای14 روزه برای کاهش وزن سوپ هافصل دومماسک عسل با تمشکبزرگ کردن گونه هاسالاد هافصل دومنمونه ای از رژیم غذایی سلتـاثـيـر تـغـذيـه بـر تـساندویچ هافصل دوازدهمچهار نکته برای جلوگيری اتهیه کتابسایر غذاهافصل سومچگونه لاغری را درمان كنيتونیک آب پرتقالDVD آموزش درمان چاقیشيوه صحیح غذا خوردنفصل سومچگونه مي توان پس از درمانتونیک بهفهرست مطالبشگردهای آشپزی رژیمیفصل سومچگونه در ورزش ها موفق باشتونیک رازک جهت رفع افتادفهرست مطالبعوامل موثر در لاغريفصل سیزدهمنظرات رژیم گیرندگانتوضیحی کوتاه درباره آشپزفهرست مطالبمقا لات دکتر بهمن محمدیفصل ششمورزش شماره 1تست اضطرابفهرست مطالبمقالاتفصل ششمورزش صورت چه هست؟تست تعیین میزان جذابیت زفهرست مطالبمطالب خواندنیقوی کردن پلک پایینی چشموزن ايده آل چيست ؟تست روانشناسیفهرست مطالبمعرفی کتابلوسیون لیمو ترشکرم لیمو ترشتست روانشناسی 2فهرست مطالبپاسخ به سوالات رژیم گیرنلوسیون مریم گلیکرم مرطوب کننده ختمیتست روانشناسی 3فصل نهماخبار سلامتیلوسیون گل همیشه بهارکرم پرتقال با روغن هسته اتست سلامت روحیفصل نهمتندرستی و زیباییلوسیون پنیرککرم آفتابگردان با عسلتست شخصیت شناسی خوشبین هفصل چهارمتغذیه وسلامتیلوسیون خیارکرم تجدید کننده پوست رازجداول و توصيه‌هاي ضروریفصل چهارمدرباره مالوسیون طراوت بخش نعناعکرم جوان کننده هویججداول و توصیه های ضروریفصل چهاردهمصفحه اصلیلیست بیشترین درخواست ها کرم جوانه گندمجداول و توصیه های ضروریفصل هفتمسوالات پزشکیلطیفه های ریزه میزهکرم شب ضد چروکجداول و توصیه های ضروریفصل هفتمپیامهای کاربرانمقدمهکرم ضد افتادگی پوست آنانحکایتفصل هشتمسایتهای دیگرمقدمهپلوهاخلاصه ای درباره چاقی و اضفصل هشتممحاسبه وزن ایده آلمقدمهپلوهاخوراک هافصل یازدهمآشنایی با مطبمقدمهآنچه باید در مورد لاغری بخورش ها